Shell-bluffarna slår till digitalt. Foto: THEO ELIAS LUNDGRENShell-bluffarna slår till digitalt. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Shell-bluffarna slår till digitalt. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Kunder på bensinmackar i södra Sverige har fått det här mejlet där de utlovades gratis bensin i ett halvår om de lämnade ut sina personuppgifter.Kunder på bensinmackar i södra Sverige har fått det här mejlet där de utlovades gratis bensin i ett halvår om de lämnade ut sina personuppgifter.
Kunder på bensinmackar i södra Sverige har fått det här mejlet där de utlovades gratis bensin i ett halvår om de lämnade ut sina personuppgifter.
Falska påståenden på sociala medier. Foto: SkärmdumpFalska påståenden på sociala medier. Foto: Skärmdump
Falska påståenden på sociala medier.  Foto: Skärmdump
Foto: SkärmdumpFoto: Skärmdump
 Foto: Skärmdump

Polisen varnar – för bensinmacksbluffen

Publicerad

Det står att just du är utvald och att du därför får gratis bränsle till bilen i ett halvår.

Men luras inte – för i verkligheten är allt bara bluff och båg.

Nu går polisen ut och varnar för de fräcka bensinmacksbedragarna som försöker slå till igen – och de tycks ha sikte på Shellmackar.

– Man ska inte vara rädd, men tänka sig för och fundera vad man klickar på, säger Magnus Lindegren på polisens bedrägerisektion.

Mejlet dimper ner i din inkorg. Du ögnar bara igenom det som hastigast över en halv kopp kaffe på spårvagnen på väg till jobbet en regnig sommarmorgon och hinner inte riktigt sätta dig in vad det handlar om.

Men en sak uppfattar du – att du är en av blott 109 kunder i landet som valts ut och kommer därför få ett bränslekort från Shell. Det enda du behöver göra är att trycka på länken som bifogats.

Men ...

– Det är bluffmejl rakt upp och ner, säger Erica Samuelsson, informationsansvarig på St1 som driver Shellmackarna i Sverige.

Erica Samuelsson, informationsansvarig på St1 som driver Shellmackarna i Sverige.Foto: ST1

Bedragarna slår till i Shells namn

Att de lömska bedragarna opererar i Shells och andra bensinstationers namn är inget nytt fenomen. Tvärtom, det blir bara mer och mer vanligt förekommande.

– Förut har det varit härvor som sedan dör ut, men nu är det en "never-ending story". Det är för att det är så lätt att skicka ut sådana här mejl för att få kunder att klicka och ansluta sig till olika saker, säger Erica Samuelsson.

Förfarandet har tvingat Shell att på sin hemsida, under fliken "aktuellt", lägga ut en lång nyhetsartikel där företaget informerar om just alla olika blufftävlingar som sprids. Syftet med dem är att bedragaren ska komma åt personlig information från offret och det kan se ut på många olika sätt.

En av blufftävlingarna.

Vissa är mer sofistikerade än andra.

– Det här har ingenting med Shell att göra. De flesta av kunderna förstår att det är bluff eftersom sådana här blufftävlingar blivit mer allmänt kända, men det här är förkastligt. Vi polisanmäler och vi uppmanar också de som får mejlen att göra det, säger Erica Samuelsson.

Shell-bluffen kan vara svårtolkad

I det senaste bluffmejlet står det att Shell "firar vår 109-årsdag i månaden, och vi vill tacka våra lojala kunder för deras stöd. Vår framgång skulle inte vara möjlig utan dig". Mejlförfattaren skriver också att "du behöver inte oroa dig för att sätta gas i bilen under de närmsta sex månaderna".

 

LÄS MER: Nya Shellbluffen från "din" station

 

Men att stavningen och meningsbyggnaderna inte är korrekta och att rubriken på mejlet är "Lätt bränsle" behöver inte betyda att mottagaren direkt förstår att allting inte står rätt till, förklarar Magnus Lindegren som är chef över polisens bedrägerisektion i region Väst.

– Det är väldigt enkelt att göra den här typen av utskick. Säg att man skickar ut 10 000 mejl och så är det tio personer som svarar på det här, som tror att "äntligen var det min tur". Då lyckas bedragarna få ut någonting av det. Oftast har det att göra med någon form av transaktion, säger Magnus Lindegren.

Bör man inte förstå att ett sådant här mejl är fejk?

– Men alla har inte den förmågan. Du jobbar med ord varenda dag, men det kan vara människor som av många olika anledningar har svårare att förstå hur man ska tyda det och de är då kanske ett lättare offer.

Magnus Lindegren.Foto: ANDERS YLANDER

Polisen: "Tänk dig för"

Hur rädd ska man vara?

– Du ska inte vara rädd, men du ska tänka dig för. Allt det du gör kan slå tillbaka mot dig och därför måste du tänka om det är rimligt att jag som icke-kund i vilket bolag det än kan vara får det här. Att du vinner på ett lotteri trots att du inte varit med i det överhuvudtaget. Fundera både en och två gånger.

 

LÄS MER: Gekås varnar för blufftävling på Facebook

 

Erica Samuelsson på St1 vill att kunderna, om de är osäkra på om det är en verklig tävling eller inte som de fått information om, går in på Shells hemsida för att få svaret.

– Där har vi alltid information om tävlingarna som vi själva arrangerar, säger Erica Samuelsson.

Bluffmejl? Så agerar du

• Om ett företag lanserar en tävling finns den på företagets hemsida. Hittar du ingenting om satsningen där, är risken stor att "tävlingen" är en bluff.

• Är vinstvärdet orimligt högt? I så fall finns ännu större anledning att misstänka bedrägeri. Tumregeln är att ifall något verkar vara för bra för att vara sant – så är det nog inte sant.

• När du får mejl från en okänd avsändare, klicka inte vidare i länkar eller "knappar" i meddelandet. 

• Om du trots allt lämnat ut någon personuppgift eller ditt kontonummer och inser att du blivit lurad, kontakta din bank så snabbt som möjligt. Då får du hjälp med att spärra ditt konto.

• Informera gärna företaget vars namn bedragarna utnyttjar. Då kan andra kunder bli varnade.

Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER