Orolig. Peter Haraldsson är rädd och orolig för hur det ska gå med hans knä och blåsorna på njuren, som kan vara cancer, när han måste åka 45 mil för att få vård. Foto: Sandra Hultman
Orolig. Peter Haraldsson är rädd och orolig för hur det ska gå med hans knä och blåsorna på njuren, som kan vara cancer, när han måste åka 45 mil för att få vård.  Foto: Sandra Hultman

Peter nekades vård – tvingades åka 45 mil

Publicerad

LIDKÖPING. Peter Haraldsson, 58, nekades vård i Lidköping.

I stället tvingades han åka 45 mil med sitt skadade knä för att få läkarhjälp.

- Det är horribelt, man har glömt människorna för pengarna, säger han.

Peter Harladsson, 58, har ont i sitt knä, det är problem med minisken och ledbandet. Dessutom berättar han att han har blåsor på njuren, som kan vara cancer. Han har tidigare haft en tumör i hjärnan.

När han gick till Hamnstadens vårdcentral i Lidköping, där han bor, blev han nekad vård eftersom knäskadan inte var någon akut åkomma.

Fick åka till Sjöbo

Han berättar att han i stället blev skickad 45 mil bort, till Sjöbo i Skåne, där han är folkbokförd.

- Jag följer alla regler men blir ändå bestraffad för det. Jag är heligt förbannad, säger han.

Efter att ha skilt sig ville han lämna sin tidigare hemort och fick jobb i Falköping. Han flyttade till Lidköping, men eftersom han inte vet hur länge han blir kvar där har han valt att fortsätta vara skriven på sin gamla adress.

- Skulle jag sälja huset nu skulle jag göra en ekonomisk förlust på det.

90 mil tur och retur

Peter Haraldsson är sjukskriven till slutet av juli. När det blir dags för återbesök med knät och undersökning av njuren kommer han att bli tvungen att åka de 90 milen tur och retur till Sjöbo.

- Jag kommer att bli tvungen att ta ledigt från jobbet så ofta att till slut kommer jag inte att ha något jobb att gå till, säger han och fortsätter:

- Jag förstår inte varför man inte bara kan skicka en faktura till vårdcentralen i Sjöbo.

Måste vara folkbokförd

Per-Anders Björk, chef för Hamnstadens vårdcentral, förklarar att man inte kan vara inskriven på en vårdcentral i en annan region än den man är folkbokförd i. Vårdcentralerna får en schablonsumma varje månad för de patienter som är listade hos dem och summan är olika beroende på patientens ålder och hälsa.

- Systemet gör att det inte går att skicka enskilda kostnader till andra vårdcentraler.

Hur kan man då säga att vi har fritt vårdval?

- Väljer man att inte inskriva sig i samma region man bor i så väljer man bort den friheten, konstaterar Per-Anders Björk.

- Jag tänker inte ge mig. Det får inte vara så här i Sverige. Jag tänker anmäla det här till socialstyrelsen, säger Peter Haraldsson.

Therese Aronsson
Therese Aronsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER