ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Dödsfälla. När Strömsundsfärjan Fantaasia inspekterades, hittade man 18 säkerhetsbrister. "Slår den på sidan eller går på grund – då sjunker den", säger fartygsinspektör Håkan Ågård. Foto: Jan Wiridén
Dödsfälla. När Strömsundsfärjan Fantaasia inspekterades, hittade man 18 säkerhetsbrister. "Slår den på sidan eller går på grund – då sjunker den", säger fartygsinspektör Håkan Ågård. Foto: Jan Wiridén

Personfärjan panikstoppad

ANNONS:

Litar du på säkerheten på färjor i Sverige?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
Annons:

Litar du på säkerheten på färjor i Sverige?

GÖTEBORG. Färjan kunde blivit en ny Estonia.
Svenska inspektörer hittade 12 allvarliga fel - vart och ett fullt tillräckligt för att förbjuda färjan att ens lämna hamnen.
Nu vill det norska rederiet ta den i drift på svenska vatten.
I torsdags skulle estniska färjan M/S Fantaasia ha lämnat Cityvarvet i Göteborg – och tagits i bruk på rutten Hirtshals-Strömstad-Langesund.
Men det satte sjöfartsinspektionen i Göteborg stopp för.

Totalt 18 brister

När myndigheten inspekterade båten hittade man totalt 18 brister – varav tolv så allvarliga att var och en var nog för att ge färjan trafikförbud.
Detta trots att den godkändes av estniska myndigheter så sent som i juni i år.
– De flesta av bristerna måste ha funnits redan då. Det här var det jävligaste jag sett, säger Håkan Ågård, förste fartygsinspektör på sjöfartsinspektionen.

Får inte gå i trafik

– Vi tänker inte låta den gå i trafik, säger överinspektör Christer Ingelsten på sjöfartsinspektionen.
Färjan är chartrad av norska rederiet Nye Kystlink.
Men det är det estniska rederiet Tallink som äger den.
År 2000 köpte Tallink Estline. Det var Estline som körde Estonia, som gick till botten 1994 och tog 852 människor med sig.

Dörrar stod öppna

Några av bristerna på Fantaasia:
• Beredskapsbåten går inte att sjösätta.
• En shop har byggts mitt för en nödutgång.
• Högtalarsystemet fungerar inte.
Men värst var att tio vattentäta dörrar stod öppna – och att de estniska myndigheterna gett rederiet tillstånd att ha dem öppna.

"Då sjunker den"

Dörrarna är till för att dela in färjan i olika zoner, så att vattnet inte sprider sig i hela båten om den springer läck.
– Slår den på sidan eller går på grund – då sjunker den, säger Håkan Ågård.
I Sverige får ingen vattentät dörr stå öppen.
Nu lovar rederiet att åtgärda alla brister.
– Den ska vara godkänd innan vi seglar. Helt klart, säger administrative direktören Jarle Dragsten på Nye Kystlink.
Färjan tar 1 500 passagerare och 300 bilar.
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
DAGENS WEBBFRÅGA

Tror du Nevs bilproduktion i Västsverige överlever?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
Annons:

Tror du Nevs bilproduktion i Västsverige överlever?

Mest delat i dag
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: