Två lastbilar började brinna efter att ha kolliderat på E45. Foto: David Hårseth
Två lastbilar började brinna efter att ha kolliderat på E45. Foto: David Hårseth
Här brinner lastbilarna. Foto: Läsarbild
Här brinner lastbilarna. Foto: Läsarbild
En lastbil med gasol hamnade i diket. Foto: Joakim Eriksson
En lastbil med gasol hamnade i diket. Foto: Joakim Eriksson

Lastbilar kolliderade – och började brinna

Publicerad

Allmänheten uppmanades att hålla sig inomhus med avstängd ventilation efter en lastbilskrasch i närheten av Åmål.

En av lastbilarna fattade eld och röken kunde vara farlig.

– Det är svårt att släcka på grund av att hettan är så intensiv, säger Lars-Ove Öhrn, räddningschef.

Arbetet pågick fortfarande sent på fredagskvällen.

En rad olyckor skapade kaos i den västsvenska morgontrafiken. Vid halv åtta fick tre personer föras till sjukhus efter en krasch mellan personbil och lastbil på riksväg 164 i Strömstad. För en av personerna är läget allvarligt men stabilt enligt Lisa Räng på Sahlgrenskas pressjour.

– Vi vet inte vad som har orsakat olyckan, utan vi ska utreda det, säger Jenny Widén, polisens presstalesperson.

Lastbilar i brand

På morgonen inträffade två olyckor i Åmål. En bil, med fem personer i, voltade ner i ett dike. Där är skadeläget oklart.

På E45:an i närheten krockade två lastbilar. Larmet kom klockan 08.50. Personal från flera olika stationer var på plats för att kämpa mot lågorna.

– Det ska ha blivit en kollision mellan de två lastbilarna. Den ena började brinna på grund av granulatplast som var lastad i ena lastbilen. Branden spred sig sedan över till den andra lastbilen, säger Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson, och fortsätter:

Allmänheten ska hålla sig inne

Släckningsarbetet efter olyckan drog ut på tiden.

– Läget på platsen just nu är att räddningstjänsten låter branden brinna ut, då det inte går att släcka elden på grund av granulatplasten.

Räddningstjänsten uppmanade allmänheten i Åmål att hålla sig inomhus med stängda dörrar, fönster och avstängd ventilation på grund av brandröken. Om man fått in rök i sin bostad ska man kontakta vårdcentralen.

Sen på eftermiddagen pågick släckningsarbetet fortfarande på platsen. Det handlar om material som smält ner på marken och brinner.

– Vi har kunnat släcka själva karossen men det ligger massa smält granulat på marken som fortfarande brinner. Vi har fått ta hit en grävmaskin som har rört runt det så vi kommer åt brandhärden, säger Lars-Ove Öhrn, räddningschef i beredskap till P4 Väst .

Ett vittne berättade om olyckan som han blev vittne till.

– Det var en väldigt dramatisk händelse jag låg bara två bilar bakom. Det började brinna nästan med en gång så det var lite läskigt.

Enligt polis har båda lastbilschaufförerna förts till sjukhus.

Trafikverket: Håll avstånd

Mona Huovinen, presskommunikatör Trafikverket, uppmanar trafikanterna att ta det lugnt i trafiken.

– Framförallt handlar det om att hålla avstånden till bilen framför. Man måste tänka på det och hålla hastigheten begränsad, säger Mona Houvinen och fortsätter:

– Det är också viktigt att tänka på att utrusta sig med varselväst i bilen, ha varma kläder ifall man blir stående någonstans, säger Mona Houvinen.

Under fredagsförmiddagen började en bil brinna under färd på riksväg 44 utanför Uddevalla.

– Där finns det inga uppgifter om skador, säger Jenny Widén.

Besvärligt väder

Den lastbil med gasolekipage har körde av vägen i Marks kommun – och började läcka står fortfarande kvar.

Det kan dröja ett antal timmar innan lastbilen kan bärgas dessutom råder det ett mycket besvärligt väglag på grund av vädret.

Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson
Josefine Olausson
Josefine Olausson
Mattis Wikström
Mattis Wikström

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida