Händelsen inträffade på Södra Älvsborgs sjukhus i Borås. Foto: NORA LOREK
Händelsen inträffade på Södra Älvsborgs sjukhus i Borås. Foto: NORA LOREK

Patient till attack – högg vårdpersonal

Publicerad

En man har gripits av polis sedan han gått till attack mot en kvinna i personalen med en spruta på sjukhuset i Borås.

Mannen är gripen misstänkt för grov misshandel.

– Vi fick använda pepparspray mot honom, säger Andreas Jensen, inre befäl vid Boråspolisen.

Händelsen utspelade sig på Södra Älvsborgs sjukhus vid åttatiden på söndagsmorgonen. Enligt polisen ska då en patient ha gått till attack mot personalen.

– Patienten kom emot en ur personalen med en kanyl eller spruta och högg henne i armen, berättar Andreas Jensen.

Det är oklart om sprutan var använd eller om den innehöll någonting men kvinnan ska ha skadats i attacken. Patienten flydde sedan in i ett patientrum där han barrikaderade sig. 

Använde pepparspray

Personalen ska då ha tillkallat polis.

– De lyckades frysa läget tills vi kom dit och kunde gripa honom.

Hur gick gripandet till?

– Vi fick använda pepparspray mot honom och därför gick gripandet bra, säger Andreas Jensen.

Kvinnan som blev huggen i armen ska inte ha varit kvar på platsen när polisen kom dit.

– Hennes kolleger tog med henne till akuten och det är oklart vilka skador hon fått eller hur allvarliga dessa är, säger Andreas Jensen.

Händelsen utspelade sig på vuxenpsykiatriska avdelningen och mannen är nu gripen misstänkt för grov misshandel, vilket Borås Tidning var först med att rapportera om.

Relaterade ämnen
Sanna Wikström
Sanna Wikström
Love Hansen Siilin
Love Hansen Siilin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER