Passagerare fångar på plan - Ryanair ber om ursäkt

Publicerad
Uppdaterad
I över fem timmar, utan varken mat eller dryck, fick passagerarna vänta på att få flyga i väg i ett av Ryanairs flygplan till Sicilien.
Till slut ställdes flygningen in.
Nu ber flygbolaget om ursäkt.
Planet skulle lyfta från Göteborg City Airport 17.40 i onsdags kväll, men det flög i väg först 13.40 på torsdagen.
Ett snöoväder stoppade avgången. Först när flygplatsen stängde vid 23-tiden i onsdags, efter drygt fem timmars väntan, fick passagerarna gå av.
Charlotta Raffone var ombord med sina två små barn, nio och tio år gamla.

"Var skrämmande"

Kabinpersonalens vägran att ge mat eller dryck chockade henne.
- Det var skrämmande att uppleva hur de kunde nonchalera oss, säger hon.
Först när alla gått av serverade flygplatsen lite mat och dryck. Ett 40-tal av de drygt 70 passagerarna strandsattes också på flygplatsen under natten.
Ryanairs presschef, Stephen McNamara, förklarar att skatte- och tullregler gör att bolaget inte får lov att sälja eller dela ut mat och dryck ombord plan som står på marken. Men man ville heller inte ha serveringsvagnar ute i kabinen ifall planet skulle i väg snabbt.
- Vi ber uppriktigt om ursäkt. Men kapten fick besked om att de skulle hinna i väg innan flygplatsen stängde. Man avisade till och med planet. Men då började det snöa igen, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER