Två familjers hem ödelades i en brand i Oskarström under lördagskvällen. Foto: Räddningstjänsten Halmstad
Två familjers hem ödelades i en brand i Oskarström under lördagskvällen. Foto: Räddningstjänsten Halmstad
Emelie Johansson är en av initiativtagarna till grannsamverkan i Oskarström. Foto: Privat
Emelie Johansson är en av initiativtagarna till grannsamverkan i Oskarström. Foto: Privat

Oskarströms stöd till drabbade familjerna

Publicerad

Två familjers hem ödelades i en brand i Oskarström under lördagskvällen.

Men grannarna har snabbt slutit upp för att hjälpa de drabbade familjerna att komma på fötter igen.

– Hela samhället engagerar sig. Det här helt fantastiskt att se, säger Emelie Johansson, initiativtagare till grannsamverkan i Oskarström.

Under lördagskvällen larmades polis och räddningstjänst till ett brinnande flerfamiljshus i centrala Oskarström. Den som larmade 112 var Per-Ola Persson, 41, som själv bor i huset tillsammans med sin son. I lägenheten intill, där branden först startade, bor en barnfamilj med två små barn.

Ingen av familjerna har i dag möjlighet att återvända till sina hem, som har förstörts i eldsvådan. Men nu sluter Oskarströmsborna upp bakom de drabbade.

– Grannsamverkan i Oskarström har visat en oerhört stor respons och skänkt hur mycket som helst till de här familjerna, berättar Emelie Johansson som utöver att vara initiativtagare till grannsamverkan också bor granne med det aktuella huset.

"Väldigt tacksamma"

Hon är även nära vän med barnfamiljen.

– Deras lägenhet försvann helt i lågorna. Vi har hjälpt till med säng, kläder och skor. Även Ica och Hemköp här har hjälpt till och bidragit med nappar, välling, blöjor och hygienartiklar, säger Emelie Johansson och fortsätter:

– Hela samhället engagerar sig. Det här helt fantastiskt att se, som initiativtagare till grannsamverkan här.

Den drabbade barnfamiljen vill också framföra sitt tack till Oskarströmsborna genom Emelie.

– Jag vet att de är väldigt tacksamma över det här, men i nuläget är det så klart svårt för dem att gå ut och tacka, säger hon.

Det har även startats en oberoende insamling som också syftar till att hjälpa de drabbade, rapporterar P4 Halland.

Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida