Jan Saarinen, 51, synade bluffen. Nu vill han varna andra.
Jan Saarinen, 51, synade bluffen. Nu vill han varna andra.

Ny Blocket-bluff kan  länsa ditt  bankkonto

Publicerad

Svara på en undersökning och lämna bankuppgifter för att få 900 kronor.

Men i stället länsas ditt konto.

Det nya Blocketmejlet skickas av bedragare och lurar vanliga människor på nätet. Jan Saarinen, 51, Göteborg, vill varna andra.

– Det var välformulerade frågor och såg proffsigt ut. Bedragarna blir allt skickligare, säger han.

Ett välformulerat mejl till flitiga Blocket.se-besökare. Det är vad många människor nu hittar i sin mejlkorg. Där ombeds man att svara på en kort undersökning för hemsidan och sedan lämna sina kontouppgifter – för att få 900 kronor som tack.

Men allting är en bluff. I stället för en saftig belöning får man kontot länsat. Jan Saarinen, 51, från Göteborg, är en av dem som fått mejlet och nu vill han varna andra.

– Jag hade fått ett mejl där det stod att Blocket var avsändare. Man fick välja att fylla i en undersökning och som tack för hjälpen få 900 kronor. Det såg väldigt snyggt ut, berättar Jan Saarinen som tror att många kan gå på bluffen. Speciellt om man inte har fått mejlet innan.

– Det var välformulerade frågor och såg proffsigt ut. Bedragarna blir allt skickligare. Det är inte ovanligt att det är en massa erbjudanden i samband med sådana här mejl, säger Jan Saarinen.

"Skickliga"

Han gjorde undersökningen men synade bluffen när han kom till betalsidan. Då insåg han att någonting var fel och kontaktade Blocket.

Som svar fick han veta att de inte ligger bakom några liknande undersökningar och att många drabbats de senaste dagarna.

– Jag insåg att det var en bluff och mejlade Blocket. De berättade att de har haft det här problemet och fick svaret att de fått många frågor om detta de senaste dagarna. De förklarade att de aldrig begär ut kortuppgifter av sina kunder och att det är bra att tänka på.

Hos polisen håller man med om att man ska vara försiktig när de gäller liknande bedrägerier. Det finns bra regler att förhålla sig efter.

– En bra regel är att man aldrig någonsin ska skriva i sitt kontonummer någonstans. Då kan någon annan komma åt kontot, säger Ulla Brehm, polisens presstalesman i Västra Götaland.

Hon berättar att de här bedrägerierna är relativt vanliga och att de hela tiden utvecklas.

– De som gör de här annonserna är oftast väldigt skickliga, de påminner om något väldigt seriöst. Men generellt är det så att man inte ska fylla i sitt kontonummer någonstans. Inga seriösa firmor, lotterier eller liknande begär ett kontonummer. Får man ett mejl där man ska stanna upp och göra något sådant är det bara att slänga det, säger Ulla Brehm.

"Det låter för mycket"

Också Jan Larsson, 41, lagerarbetare från Örebro, har fått bluffmejlet, men tyckte att det ringde varningsklockor i och med den höga ersättningen.

– Jag började fylla i mina kortuppgifter men tänkte sen att "900 kronor, det låter för mycket", säger han till Expressen.se.

Blockets kundsäkerhetsansvarige Thomas Bäcker, säger att många kontaktat dem, men att inget tyder på att någon blivit av med några pengar efter att ha medverkat i enkäten.

Polisanmäl om du blivit utsatt

– Kännedomen bland användare och människor överhuvudtaget har blivit så pass mycket större när det gäller sådant här, och det är nog många som också har reagerat på den höga summan det stod att man skulle få om man fyllde i undersökningen, säger Blockets kundsäkerhetsansvarige Thomas Bäcker.

Hans bästa tips i sådana här lägen är annars att aldrig lämna ut sina kortnummer eller kontouppgifter.

– Blocket begär aldrig kortnummer eller lösenord - vare sig över telefon eller via mejl. Vi kommer inte heller att skicka mejl med länkar som leder direkt till en kortbetalningssida, säger han.

Skulle det vara så att du ändå har utsatts för denna typ av bedrägeri och dessutom lämnat ut kortuppgifter, är rådet att omgående kontakta din bank, spärra ditt kort och gör en polisanmälan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag