Nytt rekord. På lördagen satte Jan Wallbergs varuhus Gekås (rekord) då kunderna i Ullared handlade för 37,3 miljoner kronor. Foto: Anders YlanderNytt rekord. På lördagen satte Jan Wallbergs varuhus Gekås (rekord) då kunderna i Ullared handlade för 37,3 miljoner kronor. Foto: Anders Ylander

Nytt rekord. På lördagen satte Jan Wallbergs varuhus Gekås (rekord) då kunderna i Ullared handlade för 37,3 miljoner kronor.

 Foto: Anders Ylander
Får ingen tårta. Trots rekord kommer Morgan Karlsson och hans kolleger inte få någon tårta. Gekås vd, Jan Wallberg, lovar dock att rekordet kommer att firas - hur är inte bestämt än. Foto: Tomas LeprinceFår ingen tårta. Trots rekord kommer Morgan Karlsson och hans kolleger inte få någon tårta. Gekås vd, Jan Wallberg, lovar dock att rekordet kommer att firas - hur är inte bestämt än. Foto: Tomas Leprince

Får ingen tårta. Trots rekord kommer Morgan Karlsson och hans kolleger inte få någon tårta. Gekås vd, Jan Wallberg, lovar dock att rekordet kommer att firas - hur är inte bestämt än.

 Foto: Tomas Leprince
Flera faktorer. Universitetslektorn Eva Ossiansson har ingen enkel förklaring bakom Gekås succé. Låga priser och att kunderna bygger upp en illusion av att de sparar pengar på att handla i varuhuset tror hon är en av hemligheterna. Foto: PrivatFlera faktorer. Universitetslektorn Eva Ossiansson har ingen enkel förklaring bakom Gekås succé. Låga priser och att kunderna bygger upp en illusion av att de sparar pengar på att handla i varuhuset tror hon är en av hemligheterna. Foto: Privat

Flera faktorer. Universitetslektorn Eva Ossiansson har ingen enkel förklaring bakom Gekås succé. Låga priser och att kunderna bygger upp en illusion av att de sparar pengar på att handla i varuhuset tror hon är en av hemligheterna.

 Foto: Privat

Nu slår Ullared nytt miljonrekord igen

Publicerad

Fenomenet Gekås har återigen slagit nytt försäljningsrekord.

Under lördagen sålde varuhuset varor för 37,3 miljoner kronor - två miljoner mer än vad man någonsin tidigare har sålt för under en dag.

– Tårta börjar bli uttjatat nu, säger vd:n Jan Wallberg.

Mindre än en månad efter det förra rekordet har Gekås slagit till igen.

Under lördagen rullade miljonerna på varuhuset - mycket tack vare julhandeln och milt väder.

– Det var riktigt bra tryck i butiken. Parkeringen var full och det var kö fram till klockan 15 och de sista kunderna lämnade butiken vid 22-tiden, säger Jan Wallberg.

Han menar att hösten alltid är en bra tid för varuhuset och bland varorna som sålt bäst finns olika typer av leksaker.

– Det milda vädret är bra för oss då många kanske väljer att stanna hemma om det är halt och snöigt på vägarna. Julhandeln sätter i gång tidigt hos oss och det är många som köper julklappar nu och då går leksakerna naturligtvis bra, säger vd:n.

Eva Ossiansson är universitetslektor och forskare inom marknadsföring på Göteborgs universitet. Hon menar att det är inte går att förklara hemligheten bakom varuhusets framgångar utan att titta på flera faktorer. Låga priser är kanske ändå den viktigaste faktorn menar hon.

Masspsykos

Känslan av att kunna fynda blir en form av masspsykos hos kunderna.

– Jag tror det handlar om hela grejen. Att man står där och köar tillsammans med alla andra som också letar det här fyndet. Vi människor pratar ofta om att man sparar pengar när man handlar saker som är prisvärda, fastän vi egentligen gör av oss med pengar på saker vi kanske inte behöver. Vi känner att vi måste köpa när alla andra gör det, säger Eva Ossiansson.

Att Ullared håller fast vid konceptet med billiga varor tror hon är nyckeln till att succén fortsätter.

– Jag har varit där på studiebesök och sett hur människor blir fullständigt tokiga. I andra verksamheter som blir populära tänker man kanske att man kan börja höja priserna lite granna. Här har man valt att den dagen man gör det - ja då blir inte Ullared längre vad det är.

Ingen tårta för Morgan

 

Eva Ossiansson tar även upp faktorer som att besöket på köpcentret blir en upplevelse som handlar om mer än shopping. Många ser en tur till Ullared som en form av semesterresa där de gärna unnar sig ett besök i varuhusets restauranger med känslan av att de ändå har "sparat pengar".Hur Ullared ska fira sitt nya rekord har man inte bestämt berättar vd:n Jan Wallberg. Någon tårta lär det inte bli för Morgan och Ola-Conny och de andra anställda.

– Nej tårta börjar bli uttjatat. Vi får hitta på något annorlunda den här gången, men det är klart att vi måste fira, säger Jan Wallberg.

Anders Abrahamsson
Anders Abrahamsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag