Volvos reklamkampanj med Zlatan i spetsen har lockat amerikanska turister till Göteborg. Foto: Volvo
Volvos reklamkampanj med Zlatan i spetsen har lockat amerikanska turister till Göteborg. Foto: Volvo

Nu lockas allt fler turister till Göteborg

Publicerad

Efter en Volvokampanj i USA vallfärdade amerikaner till Göteborg för att turista. Aldrig förr har så många människor valt att besöka Göteborg som i fjol. Turistströmningarna bidrog till att Göteborg fick 4,1 miljoner övernattingar

– Det måste finnas ett brett utbud för alla, säger Stefan Gadd, Presschef på Göteborg & Co.

Under förra året har turister från hela världen vallfärdat till de stora svenska städerna. Göteborg är en av de städer som varit bland de mest välbesökta med över fyra miljoner övernattningar på stadens hotell och vandrarhem.

– Det var ett fantastiskt år, och inte bara för Göteborg, säger Stefan Gadd.

Och statistiken från SCB och Tillväxtverket visar just att trenden har varit att svenskar och andra nationaliteter väljer att åka på weekendresor till de större svenska städerna.

Stort tryck från flera länder

De flesta som besökte Göteborg under fjolåret var svenskar, norrmän, tyskar och slutligen engelsmän. Även trycket från USA har varit stort.

– Det har kommit en hel del amerikaner, ofta i affärsverksamhet, men också en grupp av amerikaner som väljer att besöka Sverige och Göteborg då de har en svensk anknytning, berättar Stefan Gadd.

För att locka just amerikaner har Göteborg & Co tillsammans med Volvo genomfört kampanjer i USA där de kan köpa Volvon de länge har suktat efter och få en paketresa till Göteborg på köpet.

2014 var Göteborgs år. Gothia Towers öppnade upp sitt tredje torn med ytterligare 500 hotellrum.

– Dessa 500 rum kunde utnyttjas under december och andelen övernattningar ökade på så vis, förklarar Stefan Gadd.

Allt fler övernattningar

Som bäst gick det just i decembermånad, då övernattningarna ökade med hela 19 procent. Något som aldrig tidigare har skett bara under en månad.

– Vi hade två stora saker som bidrog till turistnäringen, Julstaden, som alltid drar och sedan VM i innebandy. Turneringen inkluderade lag från hela landet och var stort för staden, säger Stefan Gadd.

Frågan är nu hur turistnäringen i Göteborg ska jobba för att hålla fjolårets siffror på samma höga nivå. Enligt Stefan Gadd så har 2015 mycket att erbjuda - för alla.

Under året kommer det krylla av olika kongresser och konferenser i Göteborg. Konferensen World Of Coffee kommer till Göteborg till sommaren och på Ullevi kommer flera konserter spelas.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER