"Den röda strängen är pikeringsgelé. Det symboliserar ketchupen", säger Alf Oskarsson, bagare och konditor på Ekmans konditori i Trollhättan. Foto: Ekmans konditori
"Den röda strängen är pikeringsgelé. Det symboliserar ketchupen", säger Alf Oskarsson, bagare och konditor på Ekmans konditori i Trollhättan. Foto: Ekmans konditori

Nu kan du beställa en korv med bröd-semla

Publicerad

Glöm den traditionella semlan.

Semmelwrappen tycks bara vara början.

Nu lanserar ett konditori korv med bröd-semlan – en om möjligt ännu sötare variant med "ketchup" och "senap" på.

– Kunderna tycker att det är ganska roligt, säger Alf Oskarsson, bagare och konditor på Ekmans konditori i Trollhättan.

I går slog semmelwrappen ned som en bomb i det annars så traditionella Fikasverige.

Den beskrivs som kladdfri och smidig att ta med sig på språng.

En modern semla.

Semmelwrappen i egen hög person.Foto: Julia Wiberg.

"Den smakar precis som en semla ska smaka men den är betydligt enklare att äta. Det enda minuset är att den är väldigt mäktig. En mindre variant hade varit perfekt. Trots det har semmelrevolutionen bara börjat och vi ser fram emot fortsättningen", skrev bland annat Expressens testpilot och gav semmelwrappen fyra av fem getingar i betyg.

"En kul grej"

Och ja, semmelrevolutionen är onekligen här.

Under onsdagen lanserade nämligen Ekmans konditori i Trollhättan en ny, egen variant: Korv med bröd-semlan.

Konditoriet kläckte idén tidigt på onsdagsmorgonen och tvekade inte en sekund.

– Vi tänkte att det vore kul med en korv med bröd-semla, så att säga. Det var det första vi kom på. Som en kul grej. Den finns ute för försäljning just nu. 25 kronor, säger Alf Oskarsson, bagare och konditor på Ekmans konditori, till GT.

Hur smakar korv med bröd-semlan?

– Precis som en vanlig semla. Den innehåller allt som en vanlig semla gör: Mandelmassa, grädde och semlebulle.

Redan populär hos kunderna

Vad vore dock en korv med bröd-semla utan "ketchup" och "senap"?

Ingenting.

Precis som den populära snabbmatsvarianten serveras korv med bröd-semlan med viss "garnering".

– Den röda strängen är pikeringsgelé. Det symboliserar ketchupen. Och det gula är vaniljkräm som symboliserar senapen.

Redan innan lunch hade konditoriet sålt ett par korv med bröd-semlor.

– Kunderna tycker att det är ganska roligt.

Huruvida semmelrevolutionen är i Sverige och Trollhättan för att stanna återstår att se men just nu tycks korv med bröd-semlan ha en ljus framtid till mötes.

– Är det så att det går bra så fortsätter vi att sälja den, säger Alf Oskarsson på Ekmans konditori.

 

"Nästan löjligt god" – läs recensionen av semmelwrappen här!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag