Som ett led i satsningen att fortsätta vara Västsveriges ledande nyhetsförmedlare gör GT.se nu en satsning på lokalt opinionsmaterial. Foto: Lennart RehnmanSom ett led i satsningen att fortsätta vara Västsveriges ledande nyhetsförmedlare gör GT.se nu en satsning på lokalt opinionsmaterial. Foto: Lennart Rehnman
Som ett led i satsningen att fortsätta vara Västsveriges ledande nyhetsförmedlare gör GT.se nu en satsning på lokalt opinionsmaterial. Foto: Lennart Rehnman
Csaba Bene Perlenberg, ledarkrönikör och debattansvarig på GT. Foto: Cornelia NordströmCsaba Bene Perlenberg, ledarkrönikör och debattansvarig på GT. Foto: Cornelia Nordström
Csaba Bene Perlenberg, ledarkrönikör och debattansvarig på GT. Foto: Cornelia Nordström
GT:s chefredaktör Sofia Dahlström. Foto: Anna SvanbergGT:s chefredaktör Sofia Dahlström. Foto: Anna Svanberg
GT:s chefredaktör Sofia Dahlström. Foto: Anna Svanberg

Nu har du chansen
att göra din röst hörd

Publicerad

Nu har du chansen att göra din röst hörd i västsvenska frågor som ligger dig nära om hjärtat.

I höst satsar GT.se ännu mer på lokalt opinionsmaterial – med en digital debattsida och en ledarblogg.

– Med halvtid i de politiska mandatperioderna är det dags att växla upp med nytt utrymme för initierade debattexter med starka berättelser, säger Csaba Bene Perlenberg, ledarkrönikör och debattansvarig på GT.

Som ett led i satsningen att fortsätta vara Västsveriges ledande nyhetsförmedlare gör GT.se nu en satsning på lokalt opinionsmaterial. Sedan tidigare är Csaba Bene Perlenberg ledarkrönikör på GT men blir nu även ansvarig för satsningen på lokala debattexter på GT.se.

– GT gör nu en satsning på den lokala debatten där vi återigen öppnar upp för lokal och regional debatt. Det gör vi med förhoppningen att det kommer att stimulera och underhålla våra läsare. Förhoppningen är att det ska vara en blandning mellan högt och inte fullt så lågt, säger Perlenberg.

Ett levande debattforum med lokala frågor

Han menar att ett levande debattforum som tar upp lokala frågor är än mer angeläget i dagens snabba utveckling i sociala medier.

– Debatt är viktigt för att vi lever i en tid där alla kan skriva vad som helst, var som helst, hur snabbt som helst, hur ofta som helst. Det är många åsikter som pumpas ut i en kakafoni. Med en debattsida kan man sålla i det och lyfta fram det som representerar både breda och smala åsiktsfåror, säger Perlenberg och utlovar en debattsida som lyfter blicken från politisk pajkastning.

– Det ska inte bara vara en debattsida för politiker som tjatar på varandra, utan ett forum för viktig samhällsdiskussion.

GT:s viktigaste uppdrag

GT:s chefredaktör Sofia Dahlström trycker på vikten av den lokala västsvenska journalistiken, som har varit GT:s viktigaste uppdrag sedan tidningen grundades 1902.

– Vi satsar på västsvenska nyheter, granskningar och lokala evenemang. GT är och förblir en tidning för alla de som vill veta vad som händer i Västsverige och Göteborg, säger hon och fortsätter:

– Vi vill erbjuda en arena för diskussion om lokala frågor där allt från Västlänken, bostadsbyggande, skola eller hemtjänst får plats.

Den 1 september startar den nya debattsidan på GT.se.

Ta chansen. Gör din röst hörd!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER