Kvinnan som driver den aktuella mottagningen har en legitimation som sjuksköterska och står därför under tillsyn av IVO trots att hon i dag driver en alternativmedicins mottagning. Foto: Karolina Olson Haglund
Kvinnan som driver den aktuella mottagningen har en legitimation som sjuksköterska och står därför under tillsyn av IVO trots att hon i dag driver en alternativmedicins mottagning. Foto: Karolina Olson Haglund

Nötallergiker blev uppmanad äta nötter

Publicerad

Josefine Nielsen, 20, sökte hjälp, för bland annat nötallergi, på en alternativmedicinsk mottagning i Göteborg – där blev hon uppmanad att gå hem och äta nötter.

Nu riktar Inspektionen för vård och omsorg kritik mot sjuksköterskan som driver mottagningen.

– Extremt konstigt att en legitimerad sjuksköterska kunde säga så med tanke på vad hon visste om mig, säger Josefine.

Josefine Nielsen från Nödinge har lidit av kraftiga allergier, mot bland annat nötter, sedan födseln. I ett desperat försök att bli bättre så uppsökte hon en alternativmedicinsk mottagning i Göteborg.

"Kändes konstigt"

Men efter ett antal besök valde Josefine att avsluta sin behandling på mottagningen. En av anledningarna: Hon hade blivit ombedd att gå hem och försöka äta nötter.

– Jag tyckte det var extremt konstigt att en legitimerad sjuksköterska kunde säga så med tanke på vad hon visste om mig.

Josefine ifrågasatte om det verkligen var en god idé at testa nötter.

– Det krävs ju inte mycket allergener för att det ska kunna bli allvarligt – och hon sa att det var helt på mitt eget ansvar om något skulle hända. Det fick mig att känna att det här inte var trovärdigt, säger hon.

"Blivit varnade"

Det är Josefines föräldrar som har anmält behandlingen till IVO. De skriver så här om sjuksköterskans uppmaning att äta nötter hemma:

– Det här tycker vi är att äventyra patientsäkerheten. Vi har tidigare från allergimottagningen inom sjukvården blivit varnade att själva experimentera med framför allt nötter, då det ska ske under övervakning av sjukvårdspersonal ifall hon skulle få en anafylaktisk chock.

Kvinnan som driver den aktuella mottagningen har en legitimation som sjuksköterska och står därför under tillsyn av IVO trots att hon i dag driver en alternativmedicinsk mottagning.

I en mejlväxling med Josefine anklagar sjuksköterskan Josefine för att ha varit alltför skeptiskt inställd till behandlingen.

"Dumt att övertala dig"

– Jag har nu lärt mig att aldrig arbeta med personer som hela tiden tvivlar och är skeptiska. Så det var bara dumt att övertala dig att fortsätta, skriver sköterskan och fortsätter:

– Din instruktion var att prova i steg, för att kunna avbryta om du fick en reaktion. Min erfarenhet är att om detta följs finns det inget behov av läkarvård för man slutar ju om det blir reaktion. Rädslan där igen.

I sitt yttrande till IVO betonar sjuksköterskan att Josefine faktiskt uppnått goda resultat som att tåla ägg och latex – samt att ingen patient tvingas testa de ämnen de inte tål, men blir alltid tillfrågade om de vill testa efter en serie behandlingar.

Strider mot patientsäkerhetslagen

Nu kritiserar IVO sjuksköterskan för hennes åtgärder. Enligt beslutet har sjuksköterskan "utsatt personen för en risk då hon uppmanat en nötallergiker att på egen hand pröva nötter. Allergi mot nötter är en vanligt förekommande allergi som är känd för att kunna orsaka kraftiga allergiska reaktioner, i vissa fall efter mycket små doser av allergenet."

IVO slår därmed fast att sjuksköterskans agerande strider mot patientsäkerhetslagen och är olämpligt med hänsyn till patientsäkerheten.

Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida