En grupp ensamkommande ungdomar har tagit sig vidare i rekryteringsprocessen för sommarjobb på Liseberg. Foto: Anders Ylander
En grupp ensamkommande ungdomar har tagit sig vidare i rekryteringsprocessen för sommarjobb på Liseberg. Foto: Anders Ylander

Nöjespark hjälper ensamkommande

Publicerad

En grupp ensamkommande ungdomar har tagit sig vidare i rekryteringsprocessen för sommarjobb på Liseberg. Detta efter en specialintroduktion på nöjesparken, uppger Göteborgs-Posten.

– För att de ska kunna vara med i arbetskonkurrensen har vi velat ge dem den hjälp som andra ungdomar får hemma och ett första möte med arbetsvärlden. Samtidigt har vi presenterat att vi faktiskt behöver dem också, säger Emma Odmyr, ansvarig för säsongsrekryteringen, till tidningen.

Gruppen på sju personer har träffat rekryterare och HR-folk som berättat hur man söker jobb, skriver personligt brev och annat att tänka på.

6 000 har sökt de 600 säsongsjobben på Liseberg. 1 500 har kallats till intervju, däribland de sju ensamkommande.

– De flesta av dem har ungefär samma arbetslivserfarenhet som andra svenska ungdomar. Men det är deras personliga brev som stuckit ut, säger Emma Odmyr.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida