Inne i lokalen var medlemmarna i Hammerfall utklädda till verkstadsgubbar. Foto: Skärmdump
Inne i lokalen var medlemmarna i Hammerfall utklädda till verkstadsgubbar. Foto: Skärmdump

Hammerfall filmade fansen i galna kuppen

Publicerad

Rocklegenderna från Göteborg bjöd kunderna på sitt livs däckbyte.

I tron om att de bara skulle få nya fälgar och däck överraskade Hammerfall med en privat hårdrockskonsert.

Kuppen filmades med dolda kameror.

– Fansen blev överraskade och fick ett däckbyte som de aldrig skulle kunna glömma, säger Hammerfalls sångare Joacim Cans.

Hårdrocksbandet Hammerfall skapade en tävling på sin Facebooksida där priset var nya däck och fälgar.

Sex stycken vinnare valdes ut.

Men de fick ett minst sagt udda däckbyte.

– Fansen blev överraskade och fick ett däckbyte som de aldrig skulle kunna glömma, säger Hammerfalls sångare Joacim Cans.

Inne i lokalen var medlemmarna utklädda till verkstadsgubbar. När vinnaren öppnade bakluckan sågs en hammare och massvis med rök.

– Då sa jag "It's not your hammer" och så namnet på personen då. Så kör vi! säger Joacim Cans.

Under tiden som däcken byttes fick de en konsert framförd av Hammerfall.

Fastnade med jackan

Men att filma med dolda kameror är inte alltid så lätt.

– Jag får inte av mig jackan i första sekvensen. Jag slänger av mig kepsen så ska jag ta av mig jackan, men det går ju inte. Så det ser inte speciellt snyggt och graciöst ut och kepsen sitter på sniskan. Det fanns ingen tid att kolla sig i spegeln där inte, säger Joacim Cans.

Hammerfalls fans reagerar med stor entusiasm i videoklippet.

– Reaktionerna på de här fansen är ju på riktigt och jag tycker att man ser det. När allt var klart fick de nyckeln och vi bugade och tackade så mycket. Det blev väldigt hjärtligt och ärligt och alla var så otroligt glada efteråt, säger Joacim Cans.

Varför gjorde ni det här?

– Vi blev kontaktade av en reklambyrå som jobbar ihop med Vianor. De ville ha några som har väldigt starka band till sina fans. Och där hittade de Hammerfall. Och det är ju ändå tack vare fansen vi är de vi är i dag. Att vi efter arton år fortfarande är kvar på en väldigt hög nivå. Då tycker jag det är kul att kunna ge något tillbaks, säger Joacim Cans.

Det är inte första gången Hammerfall använder sig av överraskningsmoment. Efter att ha hållit sig borta från spelningar i två år överraskade de genom att oannonserat dyka upp på Falkenberg rockfests avslutningsfest förra året.

Fanny Edstam
Fanny Edstam

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag