HANN INTE KOMMA HIT. Skolhälsovården skickade en remiss till vuxenpsykiatrin i Borås om att Niklas, 18, hade självmordstankar och behövde akut hjälp. Men på vuxenpsykiatrin missförstod man remissen och ringde först efter en månad. Då hade Niklas hunnit ta sitt liv.
HANN INTE KOMMA HIT. Skolhälsovården skickade en remiss till vuxenpsykiatrin i Borås om att Niklas, 18, hade självmordstankar och behövde akut hjälp. Men på vuxenpsykiatrin missförstod man remissen och ringde först efter en månad. Då hade Niklas hunnit ta sitt liv.

Niklas fick inte hjälp - tog sitt liv

Publicerad
Uppdaterad
BORÅS. Niklas, 18 år, tog livet av sig - en månad efter det att skolan larmat vuxenpsyk om hans självmordstankar.
Ingen hade kontaktat honom.
- Jag tror Niklas hade levt i dag om han fått träffa en läkare i tid, säger hans pappa Per.
Det har snart gått fyra månader sedan Per hittade Niklas död på sitt rum. Enligt Per hade det inte behövt gå så illa. - Han hade skrivit "det kanske finns hopp för mig ändå" medan han väntade på att få en tid på vuxenpsykiatrin. Jag tror det hade räckt om han fått komma till en läkare för att få tabletter mot depressionen, säger Per. Niklas gick på en gymnasieskola i Borås och var en utåtriktad kille med ett stort socialt nätverk. Men det som många inte förstod var att Niklas var deprimerad. Han fick ångest över att vara ensam och skar sig i armarna för att dämpa ångesten. Han tänkte även mycket på självmord.

Berättade för kuratorn

En god vän till Niklas, som visste att han gjort självmordsförsök, lyckades övertala honom att söka hjälp hos skolans kurator. Niklas berättade för kuratorn om sina självmordstankar, och inom en vecka hade skolläkaren skickat en remiss till vuxenpsykiatrin. På remissen stod det att Niklas var deprimerad och ärendet brådskande. Eftersom Niklas nyss fyllt 18 och motsatte sig att föräldrarna skulle kontaktas fick de inget veta.

Hörde av sig efter en månad

- Vi kände till att han mådde dåligt och jag hade försökt prata med honom men nådde inte ända fram. Jag vet inte om någon visste riktigt hur dåligt han mådde, berättar Per. Berättade för kuratorn Fyra veckor efter det att remissen skickats in, hörde vuxenpsykiatrin av sig till skolan. Då var det för sent - Niklas hade varit död i några dagar. - Det ska inte behöva ta så lång tid. Det tog skolan bara en vecka att få fram en remiss och konstatera att Niklas var deprimerad. Då är det märkligt att det tar vuxenpsykiatrin så lång tid att reagera, säger Per. Fotnot: Namnen är fingerade.
Tina Lagerström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER