Natalie fick inte åka med bussen, trots att hon hade en biljett. Hennes mobilbatteri hade nämligen dött och hon kunde därför inte visa upp biljetten. Foto: Privat
Natalie fick inte åka med bussen, trots att hon hade en biljett. Hennes mobilbatteri hade nämligen dött och hon kunde därför inte visa upp biljetten. Foto: Privat
Jag tycker att han ska skämmas. Det hade kunnat vara hans egen dotter det handlade om, säger Natalie. Foto: Privat
Jag tycker att han ska skämmas. Det hade kunnat vara hans egen dotter det handlade om, säger Natalie. Foto: Privat
Västtrafik svarade Natalie att chauffören handlade enligt regelverket. Foto: Anders Ylander
Västtrafik svarade Natalie att chauffören handlade enligt regelverket. Foto: Anders Ylander

Natalie fick inte gå på bussen – trots biljett

Publicerad

Förra helgen hyllades busschauffören Shahin Sohi i sociala medier, efter att ha sett till att en ung kvinna kom tryggt hem innan han körde vidare från en busshållplats.

Men alla Västtrafiks chaufförer är inte lika ridderliga.

Det fick Natalie Cregård, 28, bittert erfara.

– Jag tycker att han ska skämmas. Det hade kunnat vara hans egen dotter det handlade om, säger Natalie.

Natalie Cregård hade varit ute i centrala Göteborg och firat sin bästa väns födelsedag. Timmen var sen när hon tog bussen hemåt. I Mölnlycke skulle hon byta buss, men där tog resan slut.

– Jag gick på bussen och satte mig, men chauffören ropade mig till sig och frågade vart min biljett var. Jag förklarade att jag hade en sms-biljett, men att batteriet i mobilen hade dött, berättar Natalie.

Natalie visade chauffören att mobilen inte gick att få i gång, men den förklaringen godtog den äldre mannen inte. "Om du inte kan visa biljett så får du inte åka med", var budskapet.

– Jag trodde först att han skojade – klockan var 03.40 och nästa buss gick inte förrän 06.20. Men tyvärr skojade han inte, säger Natalie.

Natalie berättar att hon var panikslagen. Det var beckmörkt ute och för att ta sig hemåt, en promenad på över en timme, var hon tvungen att gå genom ett industriområde och längs en oupplyst bilväg jämte Landvettersjön.

– Jag var väldigt rädd. För att bli överfallen eller påkörd. Det är mycket som han hända, säger Natalie.

"Trodde att min sista stund var kommen"

Natalie hade gått i närmare fyrtio minuter, när en bil körde förbi på den mörka landsvägen. Efter några hundra meter bromsade den in, vände om och körde upp bakom henne.

– Jag trodde att min sista stund var kommen, säger Natalie.

Men ur bilen klev en Securitasvakt.

– Han sa åt mig att "här kan du inte gå, du kan bli påkörd." Jag blev så oerhört lättad att det var någon som ville mig väl, att jag bara började gråta, säger Natalie.

När Natalie berättade vad som hade hänt, erbjöd sig väktaren att köra henne hem, vilket han också gjorde. Och det är något som Natalie är oerhört tacksam för.

– Det är inte hans jobb att se till att jag kom hem, men han gjorde det ändå. Han kan ju faktiskt ha räddat mitt liv, utan att vi vet om det.

Men chauffören som vägrade ta med Natalie på bussen, hyser hon inte lika varma känslor för.

– Jag hade köpt det om klockan var 15.40, men nu var den 03.40. Han hade ju heller ingen aning om hur långt jag skulle – bussen går ju hela vägen till Rävlanda. Jag tycker att han ska skämmas. Det hade kunnat vara hans egen dotter det handlade om, säger Natalie.

Handlade enligt regelverket

Några dagar senare skrev Natalie ett brev till Västtrafik, och ifrågasatte det moraliskt riktiga i att lämna en ung kvinna ensam mitt i natten, med död mobil och utan möjlighet att ringa en taxi eller kontakta någon anhörig. Men något etiskt resonemang var inte Västtrafik intresserade av att ge sig in i.

I sitt svar konstaterade man bara helt krasst att chauffören handlade enligt regelverket, när Natalie inte kunde visa upp sin billjett.

Till GP beklagar Västtrafik emellertid det inträffade.

– Resenärerna har ett ansvar att kunna visa upp en giltig biljett, men i det här fallet blev konsekvensen att hon fick gå länge ensam, och det är inte bra. Våra bussförare har möjlighet att göra undantag från reglerna i vissa lägen, säger Jens Holmberg, pressinformatör på Västtrafik, till tidningen.

Hur är det då? Har Natalie sett till att hålla mobilen laddad i fortsättningen?

– Haha. Nej, jag har ett jättekasst batteri. Men jag ska köpa ett nytt! säger hon.

Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida