Den nya arenan ska kunna ta 18 000 åskådare. Foto: Jacobsson Leif
Den nya arenan ska kunna ta 18 000 åskådare. Foto: Jacobsson Leif

Namnet blir Ullevi

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. I mars 2009 invigs Göteborgs nya fotbollsarena.
Enligt vad GT erfar blir namnet på den nya anläggningen Ullevi.
På platsen där Gamla Ullevi en gång låg reser sig nu en ny fin fotbollsarena med plats för 18000 åskådare. Dock ännu så länge namnlös.
Arenaägaren Higab anser att det är Göteborgs Stads ansvar att plocka fram ett namn på arenan.
Tommy Wester är sekreterare i Göteborgs Stads Namnberedning som sorterar under Kulturnämnden.
- Jag får rätt många samtal från olika människor och har pratat med Higab som äger frågan, men de slår ifrån sig, säger han. Så just nu hänger namnfrågan i luften.

"Vi hjälper gärna till"


Namnberedningen är enligt reglementet rådgivande vid namngivning av offentliga byggnader.
- Så vi hjälper mer än gärna till med namngivningen, säger Tommy Wester. Bara vi får en förfrågan.
Att Higab inte anser sig äga namnfrågan bekräftas av Higabs vd Berndt Svensson.
- Nej, det får andra ta i, säger han. Higabs uppgift är att bygga, äga och driva arenan. Driva den genom att hyra ut den till Alliansen, det vill säga IFK Göteborg, Gais och Öis för att de ska spela fotbollsmatcher där.
De tre klubbarna ser gärna att namnet på arenan "säljs ut" till ett företag som i Stockholm och Malmö där de nya arenorna ska heta Swedbank Arena respektive Swedbank Stadion.

Inte lönsamt på sikt



Berndt Svensson anser inte att klubbarna skulle kunna sänka sina hyreskostnader genom att kommersialisera namnet.
- Det är alltför kortsiktiga vinster att göra så, säger han. Det är inte lönsamt på sikt.
Även om namnfrågan enligt Berndt Svensson inte är akut tycker han att arenan borde få ett namn snart
- I alla fall till invigningen, säger han.

"Rätt självklart"


Nu pekar allt ändå på att namnet blir - Ullevi.
- Om man ser arenabygget som en mycket radikal upprustning och genomgripande renovering av en befintligt arena så är namnet Ullevi rätt självklart, säger en källa med insyn i arbetet till GT.
Fler andra källor bekräftar för GT att namnet kommer att bli Ullevi.

Avslöjade namnet


Att sedan Göran Johansson avslöjade att namnet på arenan blir Ullevi redan på den fotbollsallsvenska upptakten för 2007 gör det inte mindre troligt att den nya fotbollsarenan kommer att heta Ullevi.
Frågan som då automatiskt uppstår är vad det som i dag är Ullevi eller Nya Ullevi ska heta. Här är möjligheterna flera. Antingen blir kolossen som blivit känd som Nya Ullevi nu Gamla Ullevi - eller så blir namnet, som tidigare antytts av bland annat Göran Johansson: Gothia Arena eller Arena Göteborg.
Åke Lundgren
Åke Lundgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag