Anita Monsén grundade Monséns äkta mattor tillsammans med sin man på 60-talet. Foto: PrivatAnita Monsén grundade Monséns äkta mattor tillsammans med sin man på 60-talet. Foto: Privat
Anita Monsén grundade Monséns äkta mattor tillsammans med sin man på 60-talet. Foto: Privat
Nu härjar en lurendrejare i Karlstad. Foto: BUKOWSKIS MARKETNu härjar en lurendrejare i Karlstad. Foto: BUKOWSKIS MARKET
Nu härjar en lurendrejare i Karlstad. Foto: BUKOWSKIS MARKET
Bedragaren kontaktar äldre människor och utger sig från att komma från mattbutiken. Foto: BUKOWSKIS MARKETBedragaren kontaktar äldre människor och utger sig från att komma från mattbutiken. Foto: BUKOWSKIS MARKET
Bedragaren kontaktar äldre människor och utger sig från att komma från mattbutiken. Foto: BUKOWSKIS MARKET
– Det är en ren bluff, säger Anita som berättar att detta skett ett par gånger om året de senaste fem-sex åren. Foto: BUKOWSKIS MARKET– Det är en ren bluff, säger Anita som berättar att detta skett ett par gånger om året de senaste fem-sex åren. Foto: BUKOWSKIS MARKET
– Det är en ren bluff, säger Anita som berättar att detta skett ett par gånger om året de senaste fem-sex åren. Foto: BUKOWSKIS MARKET
Bilderna är inte kopplade till den aktuella butiken. Foto: BUKOWSKIS MARKETBilderna är inte kopplade till den aktuella butiken. Foto: BUKOWSKIS MARKET
Bilderna är inte kopplade till den aktuella butiken. Foto: BUKOWSKIS MARKET

Mystiske bedragaren har härjat i flera års tid

Publicerad

En mattlurendrejare härjar i Karlstad.

Han kontaktar äldre människor och utger sig för att komma från mattbutiken Monséns.

– Det är en ren bluff, säger butikens grundare Anita Monsén.

Härom dagen hörde den första kunden av sig - för den här gången. En man hade velat sälja mattor snabbt och billigt. Anita Monsén, som grundade Monséns äkta mattor tillsammans med sin man på 60-talet, förstod direkt att lurendrejaren var i gång igen.

– Det började för fem-sex år sedan och sker ett par gånger per år, säger hon.

Hon berättar att mannen påstår sig heta David Monsén och säger att han har fått tillgång till mattbutikens kundregister.

– Det är en ren bluff. Han ringer runt till äldre på måfå och säger att de har köpt mattor hos oss tidigare, och många gamla kommer ju inte ihåg.

Inte handknutna mattor

Enligt Anita Monsén säger mannen till de äldre att han ska resa till Turkiet snart och behöver sälja av mattor, billigt.

– Men det är inte ens handknutna mattor. Han säger att de är i silke, men det är syntet.

De första gångerna polisanmälde butiken mannen, men eftersom det inte har lett till någonting har de inte brytt sig om att anmäla den här gången.

– Vi vet om att det har varit ett problem, men vad jag vet har vi inte fått in någon polisanmälan den här gången, säger Tommy Sjöberg, polisens presstalesman i Värmland.

"Blir frustrerad"

Den här gången vet Anita Monsén ingen som blivit lurad, men tidigare år har mannen lyckats med sin bluff.

– Sedan kanske det inte är alla som blivit lurade som vill erkänna det.

Varför tror du att han säger han att han kommer från just er mattbutik?

– Jag har hört att en butik i Göteborg också råkat ut för liknande, så han åker kanske runt. Här i Karlstad är vi den enda mattbutiken av det här slaget.

Hur påverkas er mattbutik av honom?

– Vi har ett starkt varumärke så jag tror inte att det skadar så mycket, men jag blir frustrerad. Hade jag träffat honom vet jag inte vad jag skulle ha gjort. Man får ju inte slåss, säger Anita Monsén.

Therese Aronsson
Therese Aronsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag