Det var i februari som ett gäng falska hantverkare erbjöd sina tjänster till Björn Modin. Foto: Privat
Det var i februari som ett gäng falska hantverkare erbjöd sina tjänster till Björn Modin. Foto: Privat
Lena Tilstam ryckte ut och skrämde iväg bluffhantverkarna från grannens tomt. Foto: Privat
Lena Tilstam ryckte ut och skrämde iväg bluffhantverkarna från grannens tomt. Foto: Privat

Myndighetslarmet för falska hantverkare

Publicerad

Undermåliga arbeten, ockerpriser och hotfullt beteende.

Nu varnar flera myndigheter för kringresande falska hantverkare i Västsverige – och deras nya metoder.

– Det är ett återkommande fenomen. Framför allt ger de sig på äldre människor, säger Sören Rafstedt på Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet.

Våren innebär inte bara högre temperaturer och solsken. Det är också en tid då oseriösa hantverkare poppar upp i de västsvenska villaområdena.

De kringresande, ofta engelsktalande, hantverkarna åker runt bland villorna och erbjuder sina tjänster. Tidigare år har det framför allt handlat om asfaltläggning, men sedan förra året är det flera olika hantverkssysslor som erbjuds.

– Deras tillvägagångssätt har ändrats. Nu erbjuder de allt bredare tjänster, underhållstjänster i stort, som måleri och snickerier. Man verkar ha gått i från asfalten mer och mer, säger Sören Rafstedt, planeringsledare på Göteborgs stads Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet.

"De bara reser en stege"

Många som drabbats har i efterhand tvingats konstatera ett undermåligt utfört arbete till ett alldeles för högt pris. Dessutom har hantverkarna inte betalat skatter och moms ordentligt.

– Ibland visar de bilder på jobb de påstår sig ha utfört. Det händer att de påbörjar ett jobb utan att fastighetsägaren har godkänt det. De bara reser en stege, går upp på taket och börjar kasta ner tegelpannorna.

Hantverkarna riktar främst in sig på äldre människor, förklarar Sören Rafstedt.

– Det är individer som har svårt att agera emot och säga ifrån. Jag har inte hört om att någon har blivit utsatt för våldsbrott eller misshandel, men det har kommit till min kännedom att de uppträder hotfullt och aggressivt, vilket kan vara nog så jobbigt att uppleva, säger han.

Krävde mer pengar

Björn Modin, 75, drabbades i Mariestad i februari. Hantverkarna fick 12 000 kronor i förskott för att tvätta husets tak. Väl där uppe började de kasta sönder takpannorna, varpå de krävde ytterligare 25 000 för arbetet.

Grannen Lena Tilstam, 51, anade oråd och ingrep innan det hann gå riktigt illa.

– Vi pratade med dem och de tyckte att vi störde. Vi förklarade att Björn inte ville att de skulle vara där, och då drog de i väg utan att ens stänga dörrarna på bilen. Stegarna stod kvar, säger hon och tillägger:

– Det har varit lugnt sedan dess.

Händelsen polisanmäldes, men utredningen har lagts ner av polisen.

Sedan 2013 finns ett nätverk av olika myndigheter i kampen mot de oseriösa hantverkarna. Nätverket har startats av Göteborgs stads Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet. Förutom ett antal kommunala förvaltningar inom staden består det även av representanter från polisen, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Partille kommun, Mölndals Stad och Härryda kommun.

Kontakta polisen

Villaägare har ibland lurats på flera hundratusen kronor. Exakt hur utbrett fifflet är kan Sören Rafstedt inte svara på.

– Men vi vet att de här personerna reser runt i Sverige. De förekommer både i Skåne och Västra Götaland, och i östra Sverige och Stockholmsregionen, säger han.

Sören Rafstedt tycker att den som stöter på bluffhantverkare ska kontakta polisen.

– Misstänker man något är det en bra tumregel att prata med grannarna, så att man hjälps åt och är uppmärksamma. Ser man något hos en granne bör man gå över och se att allt är som det ska.

Joakim Magnå
Joakim Magnå

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida