Saab:s vd Victor Muller tillsammans med Pang Quinghua, vd för Pang Da. Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix
Saab:s vd Victor Muller tillsammans med Pang Quinghua, vd för Pang Da. Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix

Muller skyller sena löner på kineserna

Publicerad
Uppdaterad
I morgon kommer lönekontona sannolikt att gapa tomma - ännu en gång. Precis som vid alla månadsslut det senaste halvåret ser novemberlönerna ut att bli försenade för Saabs anställda.
Vd Victor Muller skyller det på kineserna.
Inte en enda månad det senaste halvåret har krisande Saab lyckats betala ut löner i tid.
I morgon kommer sannolikt de anställda att få vänta på sina pengar förgäves - igen.
På torsdagsförmiddagen uppger Saabs informationschef Eric Geers för GT.se att han inte vet när lönerna kan tänkas komma.

"Kineserna ansvariga"

Tidigare har kinesiska bolagen Youngman och Pang Da, som vill köpa Saab, lovat att hjälpa till med lönerna genom att betala in pengar till bolaget.
Men det har alltså ännu inte skett. Nu skyller Saabs vd Victor Muller de försenade novemberlönerna på kineserna.
I ett sms till P4 Väst skriver Muller:
– Vi skrev i ett brev till de anställda att vi ber om ursäkt, men vi är inte ansvariga här – det är kineserna. De har lovat att se till att det finns pengar som en del av rekonstruktionsfinansieringen.

Ingen prognos

Inte heller Muller vill lämna någon prognos om när lönerna kan komma eller vad detta kan betyda för reknstruktionen.
- Vi kan inte göra någon förutsägelse när pengarna kommer. Vi väntar på nyheter från Kina, skriver han.
P4 Väst: Är det någon risk att rekonstruktionen avbryts?
– Inte om de (kineserna) betalar, skriver Victor Muller.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag