"Peter Bronsman, bryggerikung och före detta sjöman, började sin resa mot miljarderna genom att trilla överbord i Sydkinesiska sjön." Foto: Per Wissing
"Peter Bronsman, bryggerikung och före detta sjöman, började sin resa mot miljarderna genom att trilla överbord i Sydkinesiska sjön."  Foto: Per Wissing
Foto: Anna-Karin Nilsson
 Foto: Anna-Karin Nilsson

Miljardären föll i havet
– fick kämpa för sitt liv

Publicerad

Bryggerikungen började sin resa mot miljarderna genom att trilla överbord i Sydkinesiska sjön.

– Läget var hopplöst men jag gav inte upp. Precis som jag aldrig har gett upp på mina affärsidéer, säger Peter Bronsman, vd för Kopparbergs och en av Västsveriges rikaste personer.

Det var slutet av 80-talet och Peter Bronsman jobbade till sjöss. Han hade mönstrat på ett stort fraktfartyg i Hong Kong, lastat med säckar fulla med redovisningspapper från rederiets nedlagda kontor i Taiwan.

Mitt i natten väcktes Peter och en annan matros av kaptenen – säckarna skulle lämpas överbord, mitt ute på öppet hav.

– Det var väl siffror i säckarna som de inte ville att någon skulle få syn på, gissar Peter Bronsman.

En av säckarna fastnade på relingen och när Peter skulle putta till den slant han och föll – rätt ner i det beryktat hajtäta havet. Hjälplöst såg han hur det enorma skeppet försvann i fjärran.

– Det kan ta timmar för en så stor båt att vända och komma tillbaka till samma plats. Och att hitta någon som fallit överbord mitt i natten, det är som att leta efter en nål i en höstack.

Fick nog av sjön

Men som genom ett under, flera timmar senare, hittades han.

– Precis när de drog upp mig ur vattnet, sjönk den säck som jag hade klamrat mig fast vid. Utan den hade jag inte överlevt, säger Peter.

Inte helt oväntat hade Peter Bronsman fått nog av sjömanslivet. Men de erfarenheter som han fått under sina världsomspännande seglatser skulle visa sig värdefulla även på land.

– Vi började importera öl från världens alla hörn. Märken som ingen hade hört talas om i Sverige tidigare men som jag hade stött på under mina resor, berättar Peter.

Köpte nedlagt bryggeri

Peter Bronsman gillade branschen, och när han fick syn på en annons om att det nedlagda Kopparbergs bryggeri var till salu, tvekade han inte en sekund.

– Jag visste egentligen ingenting om bryggerier, men det gick ju bra ändå.

"Bra" är i det här fallet en underdrift. 1993 tog Peter Bronsman över bryggeriet tillsammans med sin bror, Dan, och sedan dess har företaget vuxit så det knakat. I dag är man Sveriges näst största bryggeri, med omfattande verksamhet utomlands. Totalt har man omkring 600 anställda, och mycket av Kopparbergs framgångar tillskriver Peter Bronsman dem.

Lyxar aldrig till det

– Bra personal är A och O om man vill lyckas. Utan våra anställdas hårda arbete och stora kunnande hade vi aldrig varit där vi är i dag, säger han.

Förutom bra personal har Peter ytterligare ett viktigt tips till den som suktar efter ett niosiffrigt kontoutdrag.

– Att vara företagare är hårt arbete, och det gäller att aldrig, aldrig ge upp. Inte ens om man trillar i Sydkinesiska sjön, säger han med ett skratt.

Peter Bronsman beskriver sig själv som en vanlig kille från en vanlig bakgrund. Och han hävdar bestämt att framgångarna och pengarna inte har förändrat honom. Han varken unnar sig eller har behov av någon lyx.

– Den största lyxen för mig är att ha ett lugnt och harmoniskt liv och ett arbete som jag trivs med. Lyx är att få vara frisk och att kunna betala räkningarna i tid, slår Peter Bronsman, miljardär, fast.

Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag