Den gastronomiska upplevelsen på Clarion Hotel Post slutade på toaletten för minst 60 av de 200 gästerna på Sommelierernas dag. Foto: Karl Henrik EdlundDen gastronomiska upplevelsen på Clarion Hotel Post slutade på toaletten för minst 60 av de 200 gästerna på Sommelierernas dag. Foto: Karl Henrik Edlund
Den gastronomiska upplevelsen på Clarion Hotel Post slutade på toaletten för minst 60 av de 200 gästerna på Sommelierernas dag. Foto: Karl Henrik Edlund
"Självklart har vi mötts av en del irritation från vissa av deltagarna som har blivit sjuka", Marin Wiholm. Foto: Anders Ylander"Självklart har vi mötts av en del irritation från vissa av deltagarna som har blivit sjuka", Marin Wiholm. Foto: Anders Ylander
"Självklart har vi mötts av en del irritation från vissa av deltagarna som har blivit sjuka", Marin Wiholm. Foto: Anders Ylander

Massmagsjuka bröt ut på vinexperternas fest

Publicerad

Den gastronomiska upplevelsen på Clarion Hotel Post slutade på toaletten för minst 60 av de 200 gästerna på Sommelierernas dag. Diarréer och kräkningar har spridit sig bland deltagarna.

– Nu koncentrerar vi oss på att hitta smittkällan, säger Martin Wiholm, som ansvarar för maten på hotellet.

Inför Sommelierernas dag utlovade arrangören "en riktigt rolig branschfest på kvällen som får avsluta en intressant och lärorik helg."

GT har inga uppgifter om huruvida festen var riktigt rolig eller inte, men vi kan med säkerhet slå fast att nästkommande dag inte var det. Åtminstone inte för omkring hälften av gästerna.

– Jag fick kraftiga diarréer och låg helt utslagen i ett dygn. En kompis till mig som också var på festen berättade att det kom från båda hållen, säger en av gästerna – en framträdande sommelier och som vill vara anonym – till GP, som var först med att rapportera om magsjukan på Posthotellet.

Har startat smittutredning

Sommeliererna fick soppa och ostron till förrätt, till huvudrätt serverades "variation av gris", och efter maten kunde gästerna gå loss på en maffig dessertbuffé.

– Dagen efter fick vi reda på att många av gästerna hade blivit sjuka, berättar Martin Wiholm.

Clarion Hotel Post har nu startat en utredning, för att ta reda på var smittan kommer ifrån. Martin Wiholm håller dock tummarna för att den inte kommer från maten som hotellet serverade.

– Den kan ha kommit in i huset med livsmedel som någon av gästerna hade med sig. Eller så är det någon form av sjukdom som har spridits mellan deltagarna. Det kan vara många saker. Hur som helst vill vi veta källan så att vi kan undvika att det händer igen, säger Wiholm.

Mäktiga fiender

En liknande händelse har inträffat på hotellet tidigare – då var det vinterkräksjuka som var boven i dramat. Martin Wiholm vill inte spekulera i vad det skulle innebära för Clarion Posts rykte om det är ostronen eller den varierade grisen som ligger bakom diarréerna den här gången, men kanske finns det anledning att vara nervös. Sommelierer, krögare och restauranghöjdare kan vara mäktiga fiender.

– Självklart har vi mötts av en del irritation från vissa av deltagarna som har blivit sjuka, men vi har en bra dialog med Sommelierföreningen och meddelar dem vad smittkällan var så snart vi vet, säger Martin Wiholm.

Det kan dröja upp till tre veckor innan provsvaren kommer.

Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag