Emma Green är en av coacherna man kan tala med på Mansplainingakuten. Foto: HENRIK JANSSONEmma Green är en av coacherna man kan tala med på Mansplainingakuten. Foto: HENRIK JANSSON
Emma Green är en av coacherna man kan tala med på Mansplainingakuten.  Foto: HENRIK JANSSON
Kampanjen har blivit uppmärksammad i flera internationella medier, däribland New York Times. Foto: SkärmdumpKampanjen har blivit uppmärksammad i flera internationella medier, däribland New York Times. Foto: Skärmdump
Kampanjen har blivit uppmärksammad i flera internationella medier, däribland New York Times. Foto: Skärmdump
Även brittiska Independent har lyft kampanjen. Foto: SkärmdumpÄven brittiska Independent har lyft kampanjen. Foto: Skärmdump
Även brittiska Independent har lyft kampanjen.  Foto: Skärmdump
En av coacherna på Mansplainingakuten är Clara Henry. Foto: /IBLEn av coacherna på Mansplainingakuten är Clara Henry. Foto: /IBL
En av coacherna på Mansplainingakuten är Clara Henry.  Foto: /IBL
Matilda Ström, pressekreterare på fackförbundet Unionen. Foto: PrivatMatilda Ström, pressekreterare på fackförbundet Unionen. Foto: Privat
Matilda Ström, pressekreterare på fackförbundet Unionen.  Foto: Privat

Massiv kritik mot ”sexistisk” kampanj

Publicerad

Fackförbundet Unionen driver i veckan en kampanj mot mansplaining genom att öppna en telefonjour.  

Kampanjen, som frontas av profiler som Clara Henry och Emma Green, har blivit en världsnyhet och kritiken haglar tätt på sociala medier. 

Fackförbundet Unionen driver den här veckan jourtelefonen Mansplainingakuten där välkända experter och coacher, som Emma Green och Clara Henry, ger råd kring härskartekniker i arbetslivet. 

Mansplaining är inget nytt fenomen men ordet upprör och Unionens kampanj har fått mycket uppmärksamhet på sociala medier. Kritiker talar om manshat och vissa män känner sig orättvist behandlade. På Twitter kan man läsa kommentarer som "inget skämt, tyvärr" och "pinsamt". Andra skriver att Sverige är förlorat och vissa tycker att begreppet är löjligt. På Unionens egen Facebook-sida har en medlem skrivit att "inte ens ett avgiftsfritt medlemskap är värt då jag inte vill bli nedkladdad med ert sexistiska arbete".

Internationella medier som New York Times och Independent har plockat upp kampanjen som nu har blivit en världsnyhet. 

Upprörda reaktioner

Ordet mansplaining kommer från engelskans "man" och "explaining" och syftar till en man som förklarar något. Innebörden av ordet är när en man opåkallat och på ett, inte sällan, nedlåtande sätt förklarar hur något ligger till. 

Matilda Ström är pressekreterare på Unionen och hon är trots kritiken nöjd med att kampanjen har lyft debatten. 

– Vi har spånat kring hur vi kan få uppmärksamhet i frågan om jämställdhet på arbetet och tänkte att det här var ett bra sätt, säger Matilda Ström. 

Unionen möter kritiken

På Unionen har man fått många samtal från både uppskattande och upprörda medlemmar.

– Vi tar kritiken med största ödmjukhet – det här är ju en fråga som engagerar och sticker ut. Men det är ju också medvetet för att kampanjen ska nå ut. Vi är absolut inte ute för att sätta dit män eller peka ut alla män. 

– På sociala medier kan vi se att det blivit en diskussion och det är ju precis det vi vill uppnå. Det är känslig fråga och det väcker debattlust men det måste det få göra för att kunna påbörja en förändring. Det blir inte gjort på en kafferast, säger Matilda Ström.

Värnar om arbetsmiljön

Matilda Ström på Unionen menar att det är viktigt att uppmärksamma fenomenet – inte minst för ett fackförbund.

– De medlemmar som har hört av sig med kritik har framförallt ställt sig frågande till ordet. Vissa män känner sig anklagade men det har ändå varit sansade samtal. 

– Att blir mansplainad på jobbet påverkar arbetsmiljön och av den anledningen är det viktigt att vi synliggör och lyfter frågan. Vi hoppas att det är en början till en förändring, säger Matilda Ström. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER