Ubåten "Harren" har tagit över 2 år att bygga. Jungfrufärden får vänta tills nästa år. Foto: PrivatUbåten "Harren" har tagit över 2 år att bygga. Jungfrufärden får vänta tills nästa år. Foto: Privat
Ubåten "Harren" har tagit över 2 år att bygga. Jungfrufärden får vänta tills nästa år.  Foto: Privat
"Jag får jobba lite på huset också, annars blir sambon arg och slänger ut mig. Hon tycker det är så jävla dumt, men hon har förståelse för att jag gör det", säger Martin Hedin. Foto: Privat"Jag får jobba lite på huset också, annars blir sambon arg och slänger ut mig. Hon tycker det är så jävla dumt, men hon har förståelse för att jag gör det", säger Martin Hedin. Foto: Privat
"Jag får jobba lite på huset också, annars blir sambon arg och slänger ut mig. Hon tycker det är så jävla dumt, men hon har förståelse för att jag gör det", säger Martin Hedin. Foto: Privat
Värsta scenariot skulle vara att hamna på botten under jungfrufärden. Martin har dock förberett sig väl på eventuella risker. Foto: PrivatVärsta scenariot skulle vara att hamna på botten under jungfrufärden. Martin har dock förberett sig väl på eventuella risker. Foto: Privat
Värsta scenariot skulle vara att hamna på botten under jungfrufärden. Martin har dock förberett sig väl på eventuella risker.  Foto: Privat
Martin Hedin är rädd för tomheten när "Harren" är färdig. Men det finns andra projekt i tankarna. Han kanske ska upp i luften nästa gång. Foto: PrivatMartin Hedin är rädd för tomheten när "Harren" är färdig. Men det finns andra projekt i tankarna. Han kanske ska upp i luften nästa gång. Foto: Privat
Martin Hedin är rädd för tomheten när "Harren" är färdig. Men det finns andra projekt i tankarna. Han kanske ska upp i luften nästa gång.  Foto: Privat

Martin bygger sin egen ubåt – i garaget

Publicerad

En vuxenleksak utan dess like.

Martin Hedin bygger en egen ubåt i sitt garage i Mariestad. Trots att han inte har sjösatt "Harren" ännu, får han ofta mejl när det råder ubåtsjakt.

– Det är nästan så att Försvarsmakten kommer få ge mig provision för alla ökade anslag när jag dyker upp lite här och där, säger Martin Hedin.

Under en bilfärd upp till Umeå för två år sedan passerade Martin Hedin en ubåtstransport från Försvarsmakten. "En sån där skulle man haft" - konstaterade han.

Väl hemma i Mariestad började han fundera och titta lite på vad det skulle kosta. Visst fanns det ubåtar att köpa, om man hade dryga tio miljoner liggandes. Då föddes idén - han skulle bygga sin egen, som P4 Skaraborg rapporterat om.

– Jag tänkte "hur svårt kan det egentligen vara". Efter lite googlande så dröjde det inte länge förrän jag köpt in allt material, säger Martin Hedin.

Arbetet har pågått i ganska exakt två år men förhoppningen av att kunna sjösätta "Harren" i höst är tyvärr grusade. Det får bli till våren om allt går enligt plan.

– Jag får jobba lite på huset också, annars blir sambon arg och slänger ut mig. Hon tycker det är så jävla dumt, men hon har förståelse för att jag gör det, säger Martin Hedin.

Inga torpeder på

Målet är att kunna sjösätta "Harren" och också plocka ett världsrekord. Såvitt Martin vet så har det nämligen aldrig funnits en ubåt i Vänern innan. Sen kommer den självklart ligga förtöjd och göra förbipasserande avundsjuka.

– Det är kul att ha en ubåt liggande i hamnen. Då spelar det ingen roll om grannen har en Princess 46 för tre miljoner. När min ubåt ligger bredvid är grannens båt ändå inte coolast i hamnen.

Under arbetet har han fascinerats över de regler, eller snarare bristen regler, när det kommer till privata ubåtar. Hamnplats var inga problem men det finns lite riktlinjer för vad som gäller. Ubåten får inte vara bestyckad eller kunna användas för militärt bruk.

– Jag kanske inte får ha torpeder på, men det där med militärt bruk är ganska diffust. Men jag tror inte att det är någon fara. Använder jag den i Vänern så tror nog ingen att ryssen kommer.

I förberedande syfte har Martin tagit dykcertifikat, om det värsta skulle hända, men någon större risk med jungfrufärden ser han inte.

Nästa projekt

– Värsta scenariot är att jag hamnar på botten och där vill jag ju inte stanna förevigt. Då kan det vara smart att ha dykkunskaper. Men jag har försäkrat på ganska många sätt om det skulle gå fel, det ska alltid finnas en backup.

Arbetet har blivit tre gånger så dyrt och tagit dubbel så lång tid som han först tänkt sig, men Martin börjar se ljuset i tunneln. Den stundande känslan av tomhet när projektet är klart, oroar honom.

– Jag vet inte vad jag ska göra om jag ror det här projektet i land. Får se om jag ska upp i luften kanske. Det finns ju badrummet också, men det är inte riktigt lika roligt.

Oskar Dahlgren
Oskar Dahlgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER