"Värst var det hur jag blev bemött av Försäkringskassan då jag låg på sjukhuset", säger lungcancersjuka Marina Oschlag. Nu går hon hemma med hunden Tula och väntar på besked - sedan i juni. Foto: Anders Ylander
"Värst var det hur jag blev bemött av Försäkringskassan då jag låg på sjukhuset", säger lungcancersjuka Marina Oschlag. Nu går hon hemma med hunden Tula och väntar på besked - sedan i juni. Foto: Anders Ylander

Marina blåst på sjukpenningen

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Försäkringskassan uppträder nonchalant och iskallt. Det tycker lungcancersjuka Marina Oschlag. Hon blev missnöjd med sin ersättning och vände sig till Försäkringskassans omprövningsenhet - men där läggs ärendena på hög.
Första chockbeskedet: Du har lungcancer.
Och sen det andra: Du får betydligt mindre sjukpenning än du trodde.
Det handlar om Marina Oschlag, 51, i Alingsås. Den andra smällen fick hon efter två canceroperationer.
Dessutom har hon mött vad som drabbar många andra. Nämligen oändlig väntan i kön till Försäkringskassans omprövningsenhet. Det var dit hon vände sig redan på sjukhuset så fort hon fick veta vad ersättningen skulle bli. Det skedde redan i juni.

Går på knäna

Men omprövningsenheten går på knäna. Ärendena läggs på hög.
Under tio år har Marina Oschlag varit timanställd på olika vårdinstitutioner. I fjol kom hon upp till 320000 kronor i årslön.
Hon får ingen fast tjänst eftersom hon saknar formell vårdutbildning. Det hade kunnat ge henne cirka 650 kronor per dag i sjukpenning om hon varit anställd. Nu får hon i stället 486 kronor eftersom Försäkringskassan betraktar henne som arbetslös.

Orkar inte

Marina Oschlag orkar inte arbeta ännu på ett bra tag.
- Jag har svårt att klara mig på den här ersättningen. Framför allt kan jag inte göra mig frisk, säger hon.
- Jag har ringt en gång i veckan sen i juni och frågat omprövningsenheten hur det går. Men de har inte hört av sig.
Hur blir du bemött av Försäkringskassan?
- Det är så nonchalant och iskallt så det går inte att beskriva. Man blir kopplad mellan olika tjänstemän. Ingen vet vad den andre gör.

Finns hopp

Det finns ändå hopp för Marina Oschlag.
- Om hon har kontrakt låter det som underlag som är bra vid en omprövning, säger Karin Moberg, verksamhetsansvarig för sjukpenning och sam-ordning på Försäkringskassan.
- Det handlar om huruvida personen är anställd eller arbetslös just nu. Man får titta på om det finns ett anställningsavtal eller inte, förklarar hon.
- En del har avtal som säger att så länge de inte är på arbetsplatsen har man ingen anställning. Och då har man ingen rätt till sjuklön eftersom anställningen upphör så fort de blir sjuka.
Börje Andersson
Börje Andersson
Åke Lundgren
Åke Lundgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER