Bilden är en illustration. Foto: Thomas Northcut
Bilden är en illustration. Foto: Thomas Northcut

Mannen led av cancer – fick hemorrojdsalva

Publicerad

Mannen klagade på stora smärtor i sin ändtarm och fick rådet från vårdcentralen i Värmland att använda salva mot hemorrojder.

Först efter flera påtryckningar fick mannen träffa en läkare – han led av analcancer och har nu avlidit, detta skriver vf.se.

Det var i maj 2011 som mannen inledde sin kamp mot vårdcentralen i Värmland. Efter flera påringningar där han berättat om de stora smärtor han hade i ändtarmen fick han tillslut träffa en läkare. Då hade det gått nästan ett halvår.

Men undersökningen kunde inte genomföras på grund av mannens stora smärtor och han fick i stället en remiss till en kirurgklinik där de upptäckte att smärtan – som han erbjudits receptfri hemorrojdsalva mot av vårdcentralen – berodde på cancer, detta rapporterar vf.se.

Anmäldes

Händelsen lex Maria-anmäldes till Inspektionen för vård- och omsorg (IVO) som är kritiska till vårdcentralens omhändertagande och utredning av mannens ändtarmsbesvär. IVO skriver vidare att mannen vid den första kontakten inte borde ha blivit bedömd per telefon, utan fått komma in för en undersökning.

Den drabbade mannen avled hösten 2013, alltså två år efter att han fått besked om den dödliga sjukdomen. Men två och ett halvt år efter att han själv slog larm om sina besvär.

IVO menar att vårdcentralens rutiner vid händelsen inte stämde överens med den praxis som finns för larm om symptom på analcancer. Men efter att vårdcentralen uppdaterat sina rutiner och vidtagit åtgärder för att undvika att samma sak händer igen har IVO nu avslutat ärendet.

Maya Dahlén Persson
Maya Dahlén Persson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER