Chefredaktören för livsstilsmagasinet Camino, Johanna Stål.
Chefredaktören för livsstilsmagasinet Camino, Johanna Stål.

Magasinet Camino vill få oss miljövänligare

Publicerad
Nya livsstilsmagasinet Camino vill få oss att konsumera miljövänligare. Men utan mossiga pekpinnar och skrämselpropaganda.
- Man behöver inte sluta shoppa och flytta ut i skogen, säger Johanna Stål, 27, chefredaktör, till GT.se, som startat tidningen med två andra göteborgare.
De tyckte att det fattades en marknadsföringskanal för bra miljövänliga produkter.
Så föddes idén till Camino, en tidning för en trendkänslig konsumtionssugen publik med miljösamvete, som nu kommer med sitt första nummer.
- Vi säger inte att man ska sluta konsumera helt utan om att tänka efter när man handlar. Det handlar om att fundera kring allt från hur man shoppar kläder till hur man tar sig till jobbet. Vi vill inspirera snarare än skrämmas.
Skrämselpropaganda funkar inte, eller?
- Nej, jag tror att många snarare känner sig handlingsförlamade då. Vi vill visa att det finns möjligheter och alternativ. Man måste inte flytta till ett ekokollektiv i skogen och aldrig handla mer.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER