Lindas succé – säljer lyxslangar till 20 länder Foto: Niklas Maupoix
Lindas succé – säljer lyxslangar till 20 länder Foto: Niklas Maupoix
Flärdfullt i trädgården med trädgårdsslang i guld.
Flärdfullt i trädgården med trädgårdsslang i guld.
Vattenslangen som en prydnad i trädgården. I bland annat rosa, svart, guld och grått. "Jag ser det mer som en designprodukt och säljer inte mina trädgårdsslangar hos de stora trädgårdskedjorna", säger Linda Brattlöf.
Vattenslangen som en prydnad i trädgården. I bland annat rosa, svart, guld och grått. "Jag ser det mer som en designprodukt och säljer inte mina trädgårdsslangar hos de stora trädgårdskedjorna", säger Linda Brattlöf.

Lindas succé – säljer lyxslangar till 20 länder

Publicerad

En ful vattenslang med rostigt väggfäste hängde vid entrén till nyinköpta huset.

Linda Brattlöf från Donsö fick en idé och startade eget.

Nu säljer hon lyxiga trädgårdsslangar till 20 länder.

– Att förverklig en egen affärsidé är nog drömmen för många. Jag var övertygad från början att det här skulle lyckas, säger Linda Brattlöf.

När Linda Brattlöf, 36, flyttade in i familjens första hus i Onsala hängde en gammal, ful vattenslang med rostigt väggfäste vid entrén till ytterdörren.

För första gången i livet skulle hon ut och köpa en trädgårdsslang, och såg framför sig en skinande vit slang som skulle matcha huset och vara en prydnad vid den vackra trädgården.

– Till min förvåning fanns bara gröna, tråkiga slangar. Jag letade överallt, även på nätet, men hittade inte vad jag sökte, berättar hon. Däremot läste jag inlägg av andra som precis som jag efterfrågade en snygg trädgårdsslang.

Linda Brattlöf hade svårt att släppa tanken på sin idé om en lyxigare variant av trädgårdsslang, en designprodukt som snarare kunde hänga framme än gömmas i ett garage eller ett förråd.

En bra affärsidé

I samma veva studerade hon projektledning på IHM i Göteborg efter att ha arbetat i restaurangbranschen i tolv år.

– Jag kände genast att det här var en bra affärsidé. En bättre idé skulle jag aldrig få. Jag hade inte gått in i detta om jag inte varit övertygad om att det skulle lyckas. Jag var inte ute efter att starta ett hobbyföretag, säger Linda Brattlöf.

Hon gjorde research, fick hjälp med starta-eget-bidrag på Arbetsförmedlingen och kontaktade sedan Connect Väst, en ideell organisation som hjälper entreprenörer utveckla sina företag.

– Jag fick hjälp med olika sorters kompetens, bland annat inom avtal, juridik och distribution, berättar hon.

2012 startade Linda Brattlöf, som numera bor på Donsö, sitt företag Garden Glory som nu säljer sina produkter hos 250 återförsäljare i 20 länder. I dag omsätter bolaget fyra miljoner kronor, men målet är att fördubbla omsättningen varje år under tre år, till 32 miljoner.

Flärdfulla vattenslangar

Sortimentet består av flärdfulla trädgårdsslangar, väggfästen och munstycken i bland annat rosa, svart, grått och guld. Bland produkterna finns även en brevlåda, och den senaste lanseringen är en vattenkanna. All produktion sker i Sverige.

– Det har gått fort, och jag har haft möjlighet att anställa fler. Jag har tre anställda, och eget lager och kontor i Göteborg. Jag har fått lära mig nya saker varje dag, allt från hur man skriver avtal till hur jag hittar tillverkare, allt om frakter, logistik och försäljning. Även hur andra marknaders kultur ser ut för att kunna göra affärer utomlands, säger Linda Brattlöf.

Hon säger att hon är orädd och har skinn på näsan, att det är något hon fått med sig från restaurangbranschen.

– Jag har velat låta företaget växa organiskt och inte ta in riskkapital, och investerar de pengar vi tjänar i nya produkter och nya marknader, säger hon.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida