Simone i pappa Joakim Lamottes famn.
Simone i pappa Joakim Lamottes famn.

Simone skickades hem med skallfraktur

Publicerad

Joakim Lamotte, 35, kände ett hålrum på sin dotter Simones huvud, men skickades hem utan vård.

När det sedan visade sig att den tio månader gamla flickan hade en skallfraktur, anmälde Lamotte vårdcentralen. Nu riktar Inspektionen för vård och omsorg kritik mot de ansvariga.

– Det känns bra att de tar det på allvar och riktar kritik mot vårdcentralen, säger Lamotte.

Det var i vintras som Joakim Lamotte sökte vård på Lindome vårdcentral. Han hade upptäckt en bula, stor som en femkrona, på sin dotters skalle och var orolig. Men två läkare som tittade på flickan, skickade hem henne med motiveringen att det förmodligen var en rest efter en blödning som fanns vid födseln. Bland annat på grund av att pappan inte kunde ge någon detaljerad bild av när det ska ha inträffat.

Men en vecka senare ville Joakim Lamotte ändå ha ett svar på vad bulan var. Han krävde att få komma till en barnläkare och fick en tid veckan därpå. När flickan där blev röntgad, visade det sig att hon hade en fraktur i skallen.

– Mitt råd är att aldrig, till fullo, lita på en allmänläkare på en vårdcentral. Lita i stället på din magkänsla när det gäller ditt barn, och tjata tjata tjata, har Joakim Lamotte sagt om händelsen till GT tidigare. Han anmälde då vårdcentralen till Inspektionen för vård och omsorg.

"Stora problem inom sjukvården"

Nu har IVO yttrat sig och riktar kritik mot de ansvariga för att Joakims oro inte togs på allvar, vilket sannolikt ledde till att den korrekta diagnosen fördröjdes.

– Jag förstår det som att vårdcentralen har fått i uppgift att göra förbättringar vad gäller rutiner. IVO tar det på allvar.

Han berättar att det är många som har kontaktat honom. Ansvarig läkare har hört av sig och chefen på vårdcentralen har bett om ursäkt.

– Jag har blivit väl bemött, men jag anar att det beror på att jag är journalist och driver en blogg. Jag känner flera som inte alls har fått samma bemötande. Det tycker jag är märkligt. Man ska inte behöva vara journalist för att bli väl behandlad. Mitt förtroende för vården är inte jättestort.

Fler dimensioner

Flickan ska inte ha fått några men av frakturen och skallfrakturen krävde ingen behandling. Men i anmälan sätter Joakim Lamotte händelsen i ett större perspektiv. Han skriver att han några veckor senare fick träffa en läkare som förklarade att ett barn som kommer in med en sådan skallskada alltid måste utredas noggrannt för att utesluta att det blivit misshandlat av föräldrarna. Det tycker han är bra.

"Denna dimension av saken gör att vårdcentralens läkares hantering av min dotter blir ännu märkligare. En vacker dag kanske det sitter en barnmisshandlare där framför dem, som spräckt skallen på sin dotter", skriver mannen i anmälan.

GT har utan framgång försökt nå Lisbeth Bertilsson, vårdcentralchef på Lindome vårdcentral. Hon har tidigare sagt att hon inte kommentera det enskilda fallet, men tycker att det är olyckligt om patienter känner ett sviktat förtroende för vården.

– Det är tråkigt att patienter känner så. Det är klart att patienter ska känna sig trygga hos oss, det är vårt mål, sa hon i mars.

Therese Aronsson
Therese Aronsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER