"Skandalöst". Rolf Johansson är hemma igen i Västra Frölunda efter vistelsen på Sahlgrenska sjukhuset. "Det är skandalöst", säger han om behandlingen han fick på akuten. Foto: Anna Svanberg
"Skandalöst". Rolf Johansson är hemma igen i Västra Frölunda efter vistelsen på Sahlgrenska sjukhuset. "Det är skandalöst", säger han om behandlingen han fick på akuten. Foto: Anna Svanberg

Frun bytte syrgastub – och räddade Rolfs liv

Publicerad

GÖTEBORG. Rolf Johansson, 78, är svårt lungsjuk i kol och måste få syrgas dygnet runt.

På akuten på Sahlgrenska sjukhuset nonchalerades hans behov.

Rolfs fru Ulla-Karin tvingades rycka in och byta syrgastuber - så att han kunde andas.

- Ingen brydde sig om mig. Det var hemskt, säger Rolf Johansson.

Rolf Johansson är tillbaka i lägenheten i Västra Frölunda efter vistelsen på Sahlgrenska sjukhuset. I hans näsa sitter slangar som ger honom syrgas - annars kan han inte andas. En maskin med tuber brummar bredvid sängen. Rolf är svårt sjuk i kol vilket gör att han inte kan lämna sängen.

Vid niotiden på morgonen den 14 augusti tvingades Rolf åka in till akuten på Sahlgrenska sjukhuset. Hans insulin- och blodtrycksvärde var illa.

- Jag ville finnas vid Rolfs sida. Jag hade tur och lyckades få ledigt från jobbet, berättar hans fru Ulla-Karin Johansson, 61.

"Ingen kontrollerade"

I väntan på att röntgas hamnade Rolf på en brits ute i korridoren på akuten. Med sig fick han en portabel syrgastub på två liter.

- Ingen i personalen kontrollerade syrgasen. När den började ta slut efter en timme sa jag till. Då fick jag bara svaret "vi kommer snart". Men han behövde ju ny tub genast, berättar Ulla-Karin Johansson.

Det slutade med att Ulla-Karin själv sprang bort till akutintaget, hämtade en ny syrgastub och bytte den gamla.

"Det var hemskt"

Nästa timme tvingades hon göra samma sak igen.

- Det var hemskt. Ingen brydde sig om mig. Om inte Ulla hade varit med hade det nog gått åt helskotta, viskar Rolf Johansson.

Hans röst är svag men klar.

När det blivit eftermiddag sprang Ulla-Karin för sjunde gången bort till akutintaget för att hämta mer syrgas. Hon menar att personalen på akuten nonchalerade hennes man.

- Jag sa till flera gånger att Rolf behövde tillsyn men jag fick inget gehör. Vårdpersonal gick förbi flera gånger när tuben höll på att ta slut, utan att göra något, berättar hon.

Fick springa till apoteket

Ulla-Karin bad också att Rolf skulle få näringsdryck, efter att han inte hade fått mat eller näring på hela dagen.

- Men det fick han inte heller. Jag såg till att han hade syrgas så att han klarade sig en stund. Sedan fick jag själv springa bort till apoteket och köpa.

Först vid niotiden på kvällen fick Rolf en plats inne på en avdelning.

Ulla-Karin är arg och besviken över hur hennes man behandlades på akuten. Hon har nu skrivit brev till sjukhuset och till socialstyrelsen där hon beskriver sitt missnöje.

- Det var fruktansvärt slarvigt av Sahlgrenska. Jag har ju ingen vårdutbildning, men fick göra personalens jobb. Och tänk om jag inte hade varit med. Då hade det gått åt pipsvängen, utbrister hon.

- Det är skandalöst. Jag fick ett sorgligt dåligt bemötande. Jag vill aldrig uppleva en sådan dag igen, säger Rolf Johansson.

Henrik Jansson
Henrik Jansson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER