Carlo, 74, fick höra att han hade ett blåmärke på hälen när han egentligen hade en livshotande infektion. "Jag fick hem en remiss tre dagar efter att de amputerade bort benet, det kändes tungt", säger han. Foto: Anna Svanberg
Carlo, 74, fick höra att han hade ett blåmärke på hälen när han egentligen hade en livshotande infektion. "Jag fick hem en remiss tre dagar efter att de amputerade bort benet, det kändes tungt", säger han. Foto: Anna Svanberg

Carlo fick ingen hjälp – tvingades amputera

Publicerad

GÖTEBORG. Läkaren sa att det var ett ilsket blåmärke - i själva verket var det kallbrand.

Carlo Christensen, 74, sökte akut hjälp sex gånger på Kärra vårdcentral, men blev aldrig remitterad. Till slut tvingas han åka in till Sahlgrenskas akutmottagning på eget initiativ. Två dagar senare amputerades hans vänstra ben.

- De ligger till skuld för att jag inte har något ben i dag. De borde ha gett mig en remiss direkt, säger han.

Det började i juli i år med en liten mörk fläck i en femkronas storlek. På Kärra vårdcentral visste inte läkaren var det var men skrev ändå ut en penicillinkur. Den hjälpte inte och Carlo Christensen sökte vård igen.

Nu fick han beskedet att fläcken var ett blåmärke som skulle gå över om två månader - han litade på läkaren och åkte hem.

Carlo tyckte att det var konstigt att han hade ett blåmärke eftersom han har så dålig cirkulation i benen, då han har suttit i rullstol i fem år.

"Man litar på sin läkare"

Men "blåmärket" gick aldrig över. Det utvecklades till flera sår och blåsor som blev allt värre och började lukta illa. Han fick även hög feber. Men trots ytterligare fyra besök på vårdcentralen kunde ingen säga vad såren berodde på, och Carlo blev hemskickad - gång på gång.

Han känner sig sviken av vårdcentralen och sin läkare.

- Det är klart man litar på sin läkare som man har haft i 40 år.

Remiss tre dagar efter

När Carlo kom till Sahlgrenska tog man ett blodprov som visade att han hade en kraftig infektion i kroppen. Ytterligare prover visade att det var kallbrand.

Han fick genast beskedet att man måste amputera det vänstra benet - annars skulle han mista sitt liv.

Strax efter amputationen kom det som Carlo hade väntat på i två månader.

- Jag fick hem en remiss tre dagar efter att de amputerade bort benet, det kändes tungt. Det säger ju också en hel del, säger han.

Framtiden osäker

I dag sitter Carlo i en rullstol på Sahlgrenska - med ett ben. Nu väntar han på besked om han får behålla sitt andra.

Han berättar att det har varit svårt att leva med ett ben men att det känns ännu värre nu då han riskerar att bli av med sitt högra. Såren har blivit värre.

- Om jag förlorar det andra benet, då blir det svårt för mig. Jag förstår inte alls hur det ska gå, säger han och tårarna kommer tillbaka.

Linnéa Borgert
Linnéa Borgert

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER