Så här sjuk var lille John under sin sjukhusvistelse. Bebisen krampade upp till 200 gånger per dygn. Foto: PrivatSå här sjuk var lille John under sin sjukhusvistelse. Bebisen krampade upp till 200 gånger per dygn. Foto: Privat
Så här sjuk var lille John under sin sjukhusvistelse. Bebisen krampade upp till 200 gånger per dygn. Foto: Privat
Ett år senare har familjen fortfarande inte fått svar på vad som gick fel den aktuella natten i oktober 2013 och har därför anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).Ett år senare har familjen fortfarande inte fått svar på vad som gick fel den aktuella natten i oktober 2013 och har därför anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Ett år senare har familjen fortfarande inte fått svar på vad som gick fel den aktuella natten i oktober 2013 och har därför anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Bebisen krampade hel natt utan att få hjälp

Publicerad

GÖTEBORG. Upp till 200 gånger per dygn krampade lille John.

Därför var han inlagd med sina föräldrar på Drottning Silvias barnsjukhus förra hösten.

Men en natt höll det på att gå riktigt illa.

Då krampade han nästan konstant – utan att akutmedicin sattes in.

– Han hade kunnat dö av hjärtstillestånd, säger pappan Sten Lövrup, som nu har anmält händelsen.

Bebisen John Lövrup kom in till Drottning Silvias barnsjukhus förra hösten med kraftiga epileptiska krampanfall.

Han krampade upp till 200 gånger per dygn och fick därför dygnet runt-bevakning av en undersköterska.

När kramperna blev som allvarligast sattes akutmedicin in för att bryta kramperna.

En natt skulle hans föräldrar, som var hos John under hela hans tre månader långa sjukhusvistelse, få sova ut i ett rum bredvid.

– Vi var helt slut och då föreslog personalen att vi skulle sova i ett annat rum för att få vila. Om han skulle börja krampa skulle de väcka oss. Det blev vi lovade, säger pappan Sten Lövrup.

"Blev jävligt upprörda"

Men när han och hans sambo följande morgon kom in till John visade det sig att bebisen hade krampat konstant hela natten – utan att de fått någon information om det.

Han hade inte heller fått någon akutmedicin - trots de svåra krampattackerna.

– Vi blev jävligt upprörda. Vi hade blivit lovade att bli väckta.

Vad hade ni kunnat göra som föräldrar?

– Vi ser när det är allvarligt och då hade han kunnat få akutmedicin. Även om det inte ska vara bra för honom att bli nedsövd för många gånger är det bättre än att han har ont.

"Hade kunnat dö"

Efter händelsen pratade han och Johns mamma med Johns läkare som medgav att det hade kunnat gå illa, berättar Sten Lövrup.

– Han hade kunnat dö av hjärtstillestånd.

Ett år senare har familjen fortfarande inte fått svar på vad som gick fel den aktuella natten i oktober 2013 och har därför anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

– Vi har frågat läkarna upprepade gånger, men får bara luddiga svar om att en utredning är påbörjad. Men hur lång tid ska det ta egentligen? frågar sig Johns pappa.

På Sahlgrenska Universitetssjukhuset, där Drottning Silvias barnsjukhus ingår, kan man under måndagskvällen inte ge svar på frågan.

Under tisdagen lämnar sjukhuset sin kommentar genom chefläkare Anne Olmarkers.

– Jag beklagar föräldrarnas upplevelse om att det har funnits brister i vården av deras barn. Jag har bett verksamheten att utreda vad som har hänt så att föräldrarna ska få svar på sina frågor. När utredningen är färdig kommer vi att få mer information som kan leda till förslag och åtgärder, ifall det skulle visa sig att vi behöver stärka vårt omhändertagande inom verksamheten, säger hon.

Gustaf Nilsson
Gustaf Nilsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER