Foto: Lennart Rehnman
 Foto: Lennart Rehnman

Visioner om ett nytt Göteborg

Publicerad
Uppdaterad
I går inleddes Handelskammardagarna i Göteborg, inte utan pompa.
Västsvenska Handelskammaren fyller 350 år, och firar med att släppa en maffig framtidsvision kallad 100-listan.
Det är kort sagt en sammanställning av idéer och projekt som näringslivet i Västsverige har valt ut som viktiga för att förverkliga ett "gränslöst Västsverige".
Ett lika vällovligt som nödvändigt initiativ, om Västsverige ska lyckas spränga de där gränserna och blomstra så där färgglatt som de typiska framtidsrelaterade klyschorna brukar antyda.
Helt nytt är det däremot inte. För ungefär ett år sedan drog GT och TV4 i gång ett projekt där vi genom artikelserien Uppåt Framåt belönade kända och okända läsares förslag på hur Göteborg ska trimmas de närmaste tio åren - till 400-års­jubileet 2021.
I mångt och mycket är 100-listan och Uppåt Framåt kompatibla, vilket till del beror på att GT har delat med sig av dem, och att Handelskammaren vänt sig till självklara nyckelpersoner och företag i regionen.
Men det finns ändå anledning för Handelskammaren att tänka på att inkludera okända men intressanta göteborgare.
Ett exempel är så klart Uppåt Framåt-vinnarna Håkan Cullberg och Tomas Lundberg.
Både Uppåt Framåt och Handelskammaren vill se en världsutställning i Göteborg, 2020 respektive 2021.
Ett gjutet förslag - när stan houstade senast var året 1923, och man sjösatte bland annat Liseberg.
Resten är historia. Världsutställningar har en pådrivande funktion när det gäller att infrastruktur och institutioner och idéer förverkligas.
Punkt två på hundralistan har döpts till "Det västsvenska modeundret". Handelskammaren lyfter fram den våg av ekologiska och högkvalitativa aktörer inom konfektion som finns i regionen. En Uppåt Framåt-idé som knyter an till detta är att skapa en modeskola för designer i Göteborg.
På hundralistan återkommer Handelskammaren till betydelsen av en lockande närmiljö.
Man vill bland annat frilägga Göteborgs stadskärna, levande ­ göra vattnet, och skapa så kallade bokaler i nya områden.
Det är alltså hyresfastigheter med affärslokaler i botten, där de boende driver näringsverksamhet. Uppåt Framåt har bland annat resulterat i förslaget "nysunkis" där man underlättar för kulturarbetare och företagare att etablera sig och växa i slitna områden med lägre hyror.
Här har man haft stortstäder som New York och exempelvis slakthusområdet på Manhattan som riktmärke. Vidare har Uppåt Framåt bland mycket annat resulterat i förslaget att frilägga stans kanaler, och bygga ett stråk med fiskerestauranger längs älven.
Stora visioner av det här genom­arbetade slaget är precis vad Göteborg och övriga Västsverige behöver. Nu gäller att skrida till verket såväl på ett kommer­siellt, politiskt som akademiskt plan.
Handelskammaren behöver stöd på många nivåer. Ett gränslöst Västsverige är ett komplext projekt, även om det finns goda förutsättningar för att förverkliga visionen .
Det gick inte att ta miste på under den första handelskammardagen igår.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER