Dyr taxi - men helt laglig. Foto: Sean Gallup
Dyr taxi - men helt laglig. Foto: Sean Gallup

LEDARE: Skydda oss mot ockertaxi

Publicerad

GT:s ledarredaktion fick ta på dumstruten häromdagen. Så blir det när man åker taxi med fria åkare. Sträckor som brukar kosta några hundralappar går plötsligt loss på närmare tusen spänn. Det vet den kund som följt utvecklingen sedan taxibranschen avreglerades. Som konsument gäller det att vara uppmärksam på vem man ingår avtal med och vad kalaset egentligen kostar.

Den svenska taximarknaden ska fungera genom att bolag konkurrerar och på så vis flyttar makt till kund­erna. I Göteborg finns ett budgetbolag som exempel på systemets fördelar, men samtidigt saknas en konsumentinriktad struktur som motverkar oetiska aktörer.

Avregleringen har fört med sig ett litet ­kollektiv ­diffusa, ibland rent skrupellösa företagare. De lägger ­ibland ­energi på så kallad renommésnyltning, ­vilket ­betyder att de kopierar kända taxibolags skyltar för att locka till sig kunder. Men det konsumenter framför allt märker av är alltså de extrema taxorna.

Kruxet med regelverket är att det i princip tillåter vilka priser som helst, så länge åkaren skyltar med vad som gäller. Alla bilar ska ha en dekal där det utifrån framgår vad en snittresa kostar. Som kund ska man kunna gå från åkare till åkare och jämföra. Inte helt lätt i praktiken!

Många förare är milt uttryckt ivriga och tycker sig ha rätt till nästa kund, och ­skyltarna är ibland svårtydda. I värsta fall tillämpas tjuvknep, som att debitera varje passagerare på det överenskomna beloppet eller att trixa med begreppet "destination Göteborg", som ju faktiskt kan betyda kommungräns i stället för stadskärna.

Fria taxiföretag brukar försvara sig med att de måste få ekonomin att gå ihop då deras tillgänglighet blockeras av storbolag. Fastighetsägare vid exempelvis ­Landvetter flygplats och Centralstationen låter bara den som har ­avtal plocka upp kunder vid sina taxifickor. Markägaren tar alltså betalt av åkerierna för att de ska få stå i gräddfil.

Fria taxibolag har precis som de flesta andra småföretagare en tuff tillvaro men det rättfärdigar inte skam­priser, oavsett vilken sida ockergränsen de hamnar på.

Som konsument är man relativt utlämnad då det inte någon vettig skyddslagstiftning, motsvarande konsumenttjänstlagen. Den våghalsige kan i och för sig försöka med den straffrättsliga, svåranvända paragrafen om ocker. Det förutsätter att du vägrar betala, gör en polisanmälan och hoppas att det finns en åklagare som vill utreda ärendet. Utsikterna för att lyckas med det är dåliga.

Krasst sett gäller i dag att var och en tar sitt personliga ansvar i taxisnårskogen. Varje gång man åker taxi måste först fråga vem man åker med, och för säkerhets skull begära ett fast pris.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER