Foto: Per Wissing
 Foto: Per Wissing

Kvalitetssäkra kollektivtrafiken

Publicerad

Den 1 januari införs trängselskatt i Göteborg, och nyligen trädde den nya tidtabellen i kraft. Det handlar i huvudsak om förändrade linjedragningar, tätare turer och fler fordon som kommer att trafikera staden. Förändringarna ska möta en ökad efterfrågan på kollektivt resande, en ökning som kommer att förstärkas när trängselskatten införs. Att det nu satsas på kollektivtrafiken är oerhört positivt.

För de flesta göteborgarna innebär detta stora förbättringar men det finns också en hel del försämringar vilket har upprört många göte­borgare när de tvingats konstatera att buss­linjer ställts in eller dragits om. Det har till exempel gjorts satsningar från Göteborgs stad där det byggts hållplatser som ingen buss kommer att trafikera.

Det hade varit bättre om Västtrafik hade fortsatt med gällande turer och linjer tillsammans med de nysatsningar som görs, för att därefter kunna ­ justera systemet utifrån resandeutveckling och i dialog med resenärer och Göteborgs stad. ­ Folkpartiet liberalerna vill nu att initiativ tas för att kunna erbjuda en bra ­ kollektivtrafik i Göteborg, och vi kommer att följa den utvecklingen. I det arbetet ingår det att vara lyhörd. Vi måste ha ­ inställningen att kollektiv ­ trafiken ständigt måste förbättras och att ­ kvaliteten höjs.


Tidigare ägdes Västtrafik av Västra Götalandsregionen tillsammans med de 49 kommunerna i regionen. Numera är regionen ensam ägare och det ger möjlighet att ta ett helhetsgrepp om kollektiv­trafiken. De flesta förändringarna har gjorts i bred politisk enighet, de är i huvudsak bra och har skapat goda förutsättningar för att nå stadens vision om ett fördubblat resande med kollektivtrafiken. Samtidigt är det helt centralt att Göteborg, som står för den största andelen av kollektivtrafik i regionen, också får sina behov tillgodosedda.

För en tid sedan fick många göteborgare ett kuvert, "Vi älskar bilister", där man hade chans att få ett provåkarkort under två veckor. Det är en bra kampanj, men då måste också tillgänglig­heten finnas. Om vi ska lyckas med att få fler att åka kollektivt i Göteborg måste vi ha en god, attraktiv och kvalitetssäkrad kollektivtrafik för att den ska bli ett bra komplement till bilen.

Vi har chansen och goda möjligheter att ­ erbjuda alla göteborgare en bra kollektivtrafik. Den möjligheten ska vi ta och då är det bättre att tänka till före i stället för efter när det sker stora förändringar.

 

BIRGITTA LING-FRANSSON

Ledamot (FP) i trafiknämnden och ersättare i kommunfullmäktige

GT:s ledarredaktion

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER