Veckans Malmöhändelse. Kön ringlade lång när nya jättegallerian Emporia öppnade. Nya större shoppingpalats med ännu fler p-platser förändrar nu våra städer i snabbare takt, och nästan utan debatt. Foto: Lasse Svensson
Veckans Malmöhändelse. Kön ringlade lång när nya jättegallerian Emporia öppnade. Nya större shoppingpalats med ännu fler p-platser förändrar nu våra städer i snabbare takt, och nästan utan debatt. Foto: Lasse Svensson
Karl-Henrik Sax

Karl Henrik Sax: Vill du ha alla nya köpcentra?

Publicerad

Allum i Partille planerar bygga ut, liksom Kungsmässan i Kungsbacka. I nästa steg behöver Backaplan omdana sig, för att hänga med i konkurrensen.

Köpcentra, som varit så bespottade i debatten av miljövänner, vänsterpartister och miljöpartister, är nu mer inne än någonsin. När marknaden själv tillåts styra.

I förra veckan invigdes Emporia i Hyllie utanför Malmö, ett glassigt nybygge för fyra miljarder kronor, signerat Göteborgs kända arkitekt Gert Wingårdh - med 200 butiker och 3 000 anställda. Målet är 25 000 besökare om dagen och då räcker inte Malmöborna till, kunderna måste komma långväga ifrån.

Göteborg har inget liknande bygge ute på vischan på gång. Men vänta bara.

Under de närmaste fyra-fem åren kommer det att investeras 30-35 miljarder kronor i olika köpcentra över landet - nybyggen och tillbyggnader. De som inte håller sig fräscha och ständigt förnyar sig kommer att förlora kunder till konkurrenterna. Detta är en framtidsbransch, menar fastighetskonsulten Lars Backemar i senaste numret av branschtidningen Market.

 

De senaste tio åren har den externa handeln fördubblats. Det är inte bara cityhandlarna i Uddevalla eller Lidköping som oroar sig för framtiden. Gallerior, som bekvämast nås med bil, växer upp litet överallt.

Dagens moderna köpcentra är inga billiga lador utspridda på något industriområde, så att kunderna tvingas köra också mellan affärerna.

Nej, nu är trenden att samla allt under samma tak, så att besökarna kan gå torrskodda mellan hundratals butiker och olika branscher. Där finns kaféer, barnlekrum, ibland också biografer - alltså shoppingpalats och nöjescentrum i ett. Till och med kundtoaletterna ska andas lyx.

Gamla citykärnor riskerar då utarmas till nya sov ­ städer. Mönstret kommer att förstärkas när Göteborg får biltullar. Den som bor utanför betalgränsen kommer att försöka göra sina inköp utanför. Så har hänt i Stockholm. Intill nya fotbollsarenan i Solna uppförs nu landets hittills största super-köpgalleria.

 

De styrande politikerna som sitter med planmonopol, och borde kunna påverka, har tappat greppet och verkar ointresserade. Så vana eller blinda har vi blivit för bilismen, att även samhällsnyttiga tjänster som apotek eller vårdcentraler ibland flyttar till köpcentra som bäst kräver bil.

För den som vill se gammaldags levande innerstäder, med butiker i rader efter gatorna, är det ingen glad utveckling. Men politikerna brukar tvärtom trösta sig med att ju fler köpcentra i olika väderstreck, desto kortare blir bilfärden till ditt lokala köpcentrum.

Möjligen har trenden med just vårt regniga blåsiga väder att göra. I Kungsbacka innerstad har fastighetsägarna svårt att fylla lokaler, men några hundra meter därifrån i Kungsmässan säger sig ägaren ha en ständig kö av affärer som vill in under samma tak.

 

Karl Henrik Sax
Karl Henrik Sax

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER