Debatt: Trängselskatt är ett viktigt verktyg

Publicerad
Uppdaterad
Bussen ska vara snabbare än bilen och skönare än sängen. Det ska vara enkelt att förflytta sig säkert och smidigt till jobb och studier, oavsett om man promenerar, cyklar, åker bil eller tåg.
Allt fler affärsresenärer kommer hit och vill hjälpa Västsverige att skapa jobb. Vi hoppas också på ökad turism. Fler resor och fler besök i Västsverige är ytterst en fråga om överlevnad.
Med fler resor och fler jobb här blir det fler som betalar skatt och vi får mer resurser till exempelvis sjukvården.
Samtidigt vet vi att en ohämmad ökning av trafiken ökar köer och trängsel. Vi riskerar också fortsatt ökade koldioxidutsläpp.
Den trenden måste brytas.

Satsningar på grön bilism ska fortsätta. Fler biogasbilar och nya tankställen samt ytterligare utveckling av elbilar vid bland annat Powercells på Hisingen ska uppmuntras. Alla trafiksystem måste därför öka sin kapacitet, moderniseras och genomgå standardhöjningar. Du ska kunna jobba trådlöst, bli serverad kaffe och läsa tidningen på bussen.
Det är trist att de rödgröna partierna i Västra Götaland föreslår lägre intäkter till Västtrafik. Det riskerar att försvåra viktiga satsningar på kollektivtrafiken och ytterst undergräva möjligheterna för en hållbar utveckling.
Självklart kommer det att bli fler resenärer med billigare priser, men det är cyklister och gångtrafikanter som ändrar sitt resande. För att locka över bilisterna behövs en rejäl standardhöjning i kollektivtrafiken, inte en sänkning.
Västsvenska paketet innebär en satsning på bland annat Västlänken, Marieholmstunneln och en ny Göta älvförbindelse. Det ökar möjligheterna för ett smidigt resande för alla som reser i och runt Göteborg varje dag. En unik modernisering av trafiksystemet förutsätter att vi inför trängselskatt under ett antal år som finansierar satsningarna på järnvägar och vägar, styr trafiken från bilen till kollektivtrafiken samt tvingar fram ytterligare inköp av bussar och tåg för en ännu bättre kollektivtrafik.

Vi får inte stirra oss blinda på placeringen av enskilda betalstationer eller tekniska lösningar i dag. Vi kommer att ha tillgång till billigare och smartare övervaknings- och betalsystem inom några år.
Det går givetvis att ha synpunkter på detaljer i västsvenska paketet, till exempel nivåer i trängselskatten där justeringar nu sker. Men i grunden handlar det om att säkra investeringar och viktiga miljösatsningar för lång tid framöver. Det är ingen tvekan om att Göteborgs central behöver byggas om kraftigt. Luftföroreningar i centrala Göteborg överskrider gränsvärdena och orsakar en för tidig död för hundratals göteborgare varje år.
Trängselskatten är ett viktigt verktyg för att minska trängseln, förbättra luftkvaliteten och säkra infrastruktursatsningar för många år framöver.

Kristina Jonäng
Ledamot (C) av regionstyrelsen
Rickard Nordin
Kandidat (C) till regionfullmäktige

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER