Debatt: Slöseriet och utsläppen ökar

Publicerad
Uppdaterad
Sverige är ordförandeland i EU och prioriterar miljöfrågorna högt.
Men lagen om skatt på energi är föråldrad och styr snett i dag. Ny teknik som ger minskade utsläpp av koldioxid, genom att minska energislöseriet lönar sig inte att använda på grund av lagen.
Stora volymer energirika gaser facklas bort i dag. Gaserna skulle kunna omvandlas till flytande, mycket rena, syntetiska drivmedel.
Om det ska ske, så måste det löna sig. I dag är det skattefritt att fackla gaser, men om man "förpackar om" gaserna till flytande syntetiska drivmedel och använder dem i dieselfordon, ska man plötsligt betala dieseloljeskatt, cirka två kronor i energiskatt och över tre kronor i koldioxidskatt per liter drivmedel.
Det blir inte mer koldioxid om gaserna blir drivmedel i stället för att facklas bort. Utsläppen flyttas bara från facklan till avgasrören på fordonen.

Ett konkret exempel
är restgaser från ståltillverkningen på SSAB i Oxelösund. Där facklas så mycket gas, att den hade räckt till 30 000 - 50000 kubikmeter syntetiska drivmedel.
Det blir samma mängd koldioxid om gaserna facklas, eller förbränns i dieselfordon, "oförpackade" till flytande drivmedel. Men drivmedlen hade konkurrerat ut mellan 30000 och 50000 kubikmeter dieselolja framställd ur råolja, vilket hade bidragit till minskad användning av råolja och minskade utsläpp.
Enligt lagen om skatt på energi är värme som produceras från restgaser från metallurgisk industri skattefri.
Även el och drivmedel från restgaser från processindustri borde få vara skattefri.
Regeringen planerar att skattebefria avfall som används till produktion av fjärrvärme.
Låt även andra energislag som produceras ur avfall vara skattefria!
Låt även drivmedel ur avfall vara skattefri.
Låt även gaser som ändå facklas bort på oljefält utanför EU vara "avfall", och ge flytande drivmedel baserade på dessa gaser en låg skatt.

Gaserna facklas för
att det inte lönar sig att ta rätt på dem i dag. Med ny teknik skulle gaserna kunna bli flytande syntetiska drivmedel som skeppas till EU-området.
De kan användas i stället för råoljebaserade drivmedel. Det skulle på sikt ge minskningar av koldioxid i storleksordningen hundratals miljoner ton per år.
Enbart Ryssland beräknas fackla över 30 miljarder kubikmeter gas per år. (Källa: Bent Svensson, Världsbanken, Washington).
Det motsvarar cirka 30 miljoner kubik dieselolja i energi, vilket är lika mycket som Tysklands årliga förbrukning av dieselolja.
Visa miljöledarskap, och anpassa lagen om skatt på energi i Sverige och EU, så att slöseriet med energi och fackling av gaser minimeras.

Anders Wijkman
, är vice ordförande Tällberg Foundation och Romklubben.
Sven Bergström(C) är riksdagsledamot.
Erik Olsson är professor i tillämpad maskinteknik vid Chalmers tekniska högskola. Andreas Eklund är forsknings- och utvecklingschef på EcoPar AB (Utvecklar och säljer syntetiska drivmedel).

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER