Debatt: Miljöpartiet är ett hot mot bättre miljöbilar

Publicerad
Uppdaterad
Miljöpartiet har meddelat att det vill ta bort bilforskningsbolaget Fouriertransform som regeringen startade förra året.
Motiveringen lyder att pengarna som finns kvar i bolaget borde användas till att satsa på till exempel tåg.
Det skulle vara ett dråpslag mot Västsverige och alla fordonsföretag som finns här.
Att Miljöpartiet är skeptiskt till bilen som transportmedel är knappast någon nyhet men är det verkligen bilen som är problemet?

Tåg är ett bra och miljövänligt transportmedel, men tåg kan inte ersätta bilen. Bilen är för många människor en nödvändighet för att få livet att gå ihop med storhandling, och att hämta och lämna barn med mera.
Vi moderater anser att det är utsläppen som ska motverkas, inte bilen. I krisens spår vet vi alla att Saab och Volvo drabbades hårt. Regeringen har hållit en tydlig linje som går ut på att vi inte ska bli delägare i ett bilföretag men att satsningar på jobb och utveckling är viktigt.

För att nå dit satsar vi på forskning om bland annat nya drivmedel och nya, lättare material.
Miljöpartiet har efterfrågat satsningar på bränslesnålare drift, lättare material med mera. Inom dessa områden storsatsar regeringen.
För ett år sedan beslutade riksdagen att genomföra vår tids största satsning på forskning bland annat inom de strategiskt viktiga områdena material, IT och transportforskning.

Ser vi till Göteborg kan man konstatera att Chalmers får över 100 nya miljoner kronor varje år, i fem år, för att forska om bland annat energi, material, nanoteknik, produktion och transport. Dessa satsningar ger ny kunskap.
Fouriertransform har uppdraget att investera i ny fordonsteknik. De ska genom sina investeringar bidra till en miljöomställning i den svenska fordonsindustrin. Satsningen är långsiktig. Fouriertransform har bland annat investerat i utvecklingen av nya batterier. Det är ett område som kan bli väldigt betydelsefullt för att få en grönare fordonspark i Sverige.

Om Miljöpartiet får som
det vill kommer Fouriertransform att läggas ned. Det skulle vara ett dråpslag mot Västsverige och alla fordonsföretag som finns här.
Det rimliga är att fortsätta satsa på forskning för att få fram ny kunskap och att nyttogöra densamma. Det lägger en grund för jobb i fordonsföretag också i framtiden och bidrar till en miljöomställning.
Miljöpartiets utspel skapar osäkerhet. Vad händer med jobben inom fordonsindustrin i Göteborg och Trollhättan om en rödgrön regering tillträder i höst?
Får Volvo och Saab bättre eller sämre förutsättningar om Miljöpartiet styr efter valet i höst?

Lars Hjälmered

Lars Hjälmered (M) är riksdagsledamot och
partiets talesperson för högre utbildning
och forskning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER