Göteborgs hamn måste komma igång igen. Foto: NORA LOREK
Göteborgs hamn måste komma igång igen. Foto: NORA LOREK
Csaba Perlenberg

Torka krokodiltårarna, Hamnarbetarförbundet

Publicerad

Det låter som en klyscha, men tål att upprepas: Sverige står och faller med hamnen i Göteborg. Skåne må ha Öresundsförbindelsen som är Sveriges fysiska port till kontinenten, men Göteborg är rikets förbindelse med världen. 

 

Tidigare i månaden rapporterade Sveriges Radio P4 att det Göteborgsbaserade SKF Sverige AB dragit in all export från Göteborgs hamn på grund av hamnkonflikten. I stället flyttas deras export till tyska (!) hamnar. Det vill säga ökad transport med lastbil som ökar stressen på en redan hårt prövad E6:a, inte minst sträckan mellan Helsingborg och Malmö som redan i dag är hårt drabbad av både trängsel men även olyckor. SKF har helt enkelt tappat förtroende för hamnens pålitlighet på grund av de återkommande konflikterna.

 

Även importen tar skada. Rederiet MSC Sweden, som har hela 20 procent av all import och exportverksamhet i landet, har bestämt att stoppa alla bokningar från Asien. I stället får lasterna gå till Gävle, Stockholm och Norrköping. Och de kunderna som ändå vill ha sina produkter till Göteborg och som kanske inte kan in dem i hamnarna i nämnda städer på grund av kapacitetsbrist måste lasta av eller lasta om i holländska Rotterdam och transportera lasterna via lastbil, tåg eller mindre fartyg till Sverige. 

 

Det Hongkong-baserade rederiet OOCL har också bestämt sig för att lämna hamnen till det att konflikten är över - en gång för alla.

 

Dyrare transporter, längre leveranstider, mer osäkra vägar på grund av det ökade trycket av lastbilar och även konsekvensen på miljön via ökade utsläpp. För att inte nämnda den strukturella skadan på Göteborgs Hamn. 

 

Västsvenska Handelskammarens VD Johan Trouvé säger till SvD Näringsliv att svenska företag nu riskerar att gå i konkurs på grund av konflikten: "Att varor måste lastas om innebär merkostnader på mellan 10 000 och 20 000 per container. Företag får inte hit sina varor, och det blir förseningar. För den som till exempel importerar trädgårdsprodukter som måste ut före midsommar innebär det enorma konsekvenser" (16/6).

 

Frågan är hur länge det här kan fortsätta. Regeringens aviserade snabbutredning om lagändring för att kunna förhindra framtida fackliga konflikter av den här typen när en arbetsgivare redan har gjort sin del och tecknat kollektivavtal är dock inget som kommer att lösa upp just denna konflikts knutar. Det är tydligt att APM bestämt sig för att knäcka Hamnarbetarförbundet i Göteborg, kosta vad det kosta vill. 

 

Svenska hamnarbetarförbundets lokala styrelseledamot Erik Helgesson framträdde i ett makabert videoinlägg på SVT Opinion i fredags. Med sammanbiten min och orolig röst inledde hans sitt filmade debattlägg med att säga att ”Den situation vi har just nu i Göteborgs containerterminal är inte hållbar. Det är väldigt många som far illa av situationen och vi ser ju att kunder lämnar dag för dag.” Sedan fortsatte han med att beklaga att hans medlemmar varit lockoutade i över tre veckor - som om förbundet lokalt inte har ett bärande ansvar för den situation som uppstått. Däremot var det bra att Helgesson efterfrågade direktförhandlingar. 

 

Men då måste uppsåtet vara ärligt. Hamnarbetarförbundets krokodiltårar lurar ingen.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER