Hon lovade. Magdalena Andersson (S) på Expressens Almedalsscen, kluven om en annan fråga än tågsträckan Göteborg-Borås. Foto: SVEN LINDWALL
Hon lovade. Magdalena Andersson (S) på Expressens Almedalsscen, kluven om en annan fråga än tågsträckan Göteborg-Borås. Foto: SVEN LINDWALL
Csaba Perlenberg

Du lovade faktiskt, Maggan

Publicerad

Finansminister Magdalena Andersson (S) har ett vallöfte ett infria. Det finns fortfarande tid att ta Trafikverket i örat. Västkusten behöver järnväg från Göteborg till Landvetter och vidare till Borås.

Tidigare i veckan presenterade statsminister Stefan Löfven (S) och civilminister Ardalan Shekarabi (S) en utflyttning av statliga jobb från huvudstaden. I brist på vilja och förmåga att skapa förutsättningar för det privata näringslivet att skapa riktiga jobb försöker regeringen således bjuda på det som går. Göteborg fick det generösa beskedet att den svenska statens högst exklusiva Myndigheten för kulturanalys ska flyttas till Göteborg från huvudstaden. Exklusiv är verksamheten eftersom den endast har 12 anställda - således är flytten en mycket stor arbetsmarknadspolitisk åtgärd för Västkusten. 

 

Ett par dagar senare kom förklaringen till den skrala utdelningen: I avsaknad av höghastighetståg mellan Göteborg och Stockholm blir det omöjligt för folk från huvudstaden att dagspendla till den exklusiva myndigheten. Därför var det lika bra att det blev en myndighet med få anställda som tvingades till Göteborg.

 

Trafikverkets besked om den nationella infrastrukturplanen som ska gälla mellan 2018-2029 är i själva verket inte mycket mer än en Stockholmssatsning. Västkusten hade lika gärna kunnat vara geografiskt belägen på månen. En järnväg mellan Göteborg och Borås (nej, det finns ingen fungerande järnväg i dag trots att tåg på nåder går mellan städerna i fossilerad snigeltakt) skjuts upp till år 2029 - det vill säga någon gång aldrig.

 

Att Göteborg och Västkusten nu rådissas är knappast en överraskning. Trafikverkets förslag är inte oberoende av regeringens tidigare signaler. Redan i mars signalerade dåvarande infrastrukturministern Anna Johansson (S), som ju fick avgå efter att ha misskött sina uppgifter i samband med frågor rörande rikets säkerhet efter att det uppdagats att Transportstyrelsen brutit mot lagen och låtit icke-säkerhetsklassade underleverantörer få tillgång till viktiga register, att den andra etappen i höghastighetsprojektet inte skulle byggas på Västkusten utan i stället mellan Lund och Hässleholm. Nu verkar det inte bli några höghastighetståg alls - i stället vill Trafikverket satsa på att förbättra befintligt spårsystem.

 

Regeringens ovilja att låna till projektet kan dock inte endast skyllas på Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Moderaterna har i realiteten skjutit hela projektet i sank genom att tvärvända om höghastighetstågen - som var deras eget förslag till att börja med, sommaren 2014. 

 

Tydligt är att regeringen är i stort sett ointresserad av riket utanför tullarna, och agerar som om de vore Stockholms kommunfullmäktige på budgetmässigt rökheroin. Till och med den i dag icke-existerande Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå (med första delsträckan till Skellefteå), den största glesbygdssatsningen i modern tid, prioriteras före Västkusten. 

 

Inte heller satsas det några pengar på en fördjupning av rännan i Göteborgs Hamn - om möjligt ett ännu större hot mot hamnen än Hamnarbetarförbundets agerande mot svensk export. Centralmakten vill inte göra om experimentet med Skåne där tyngdpunkten ytterligare skulle förskjutas ifrån huvudstaden om Göteborg stärktes. Och det är ingen överraskning att staten inte heller vill satsa på en tågförbindelse mellan Göteborg och Oslo när den inte ens vill ha förbättrade tågförbindelser mellan Stockholm och Göteborg. Gränshinderproblematiken i Öresundsområdet har sugit musten ur regeringen. All makt åt Tengil, etcetera.

 

Slakten av järnvägsbanan mellan Borås och Göteborg, som skulle passerat Landvetter, är också ett sätt för regeringen att stärka Arlanda och sätta en vår duk över Landvetter, vars expansion ses som ett hot mot huvudstadens flygplats. Redan ses det som en provokation att Köpenhamn är södra Sveriges flygnav, men Kastrups expansion och kontinuerliga utklassning av Arlanda kan regeringen inte göra någonting åt - däremot kan de motarbeta Landvetters framtid genom att inte underlätta för resenärer att ta sig dit. 

 

I en tid när en helt meningslös flygskatt lyfts fram som en avgörande insats mot klimatförändringen, skulle Miljöpartiet utsättas för ännu en svekdebatt - kritik som Miljöpartiet inte orkar med ett år före nästa riksdagsval. Miljöpartiet ser gärna så många satsningar det bara går på förbättrade tåglinjer - men inte rälsburen trafik som samtidigt underlättar för ökat flygande. Göteborg borde nu undersöka möjligheterna för privata investeringar i en tåglinje till Landvetter, som Stockholm gjorde med Arlanda Express. Arlandabanan finansierades av ett privat konsortium i samarbete med staten som sköt till 850 miljoner kronor i direkta bidrag samt en miljard i räntefritt lån. Banan skänktes sedan till staten i utbyte mot att konsortiet fick monopol på sträckan under en 40-årsperiod.

 

Det finns dock mikroskopiskt hopp för en fungerande järnväg Borås-Göteborg: "Vi kommer att föreslå en ökad satsning så att hela sträckan är färdigbyggd senast år 2030." Vallöftet som Magdalena Andersson avgav i Borås Tidning om tågsträckan Göteborg-Borås redan i december 2013 bör hemsöka Trafikverket framöver - och Magdalena Andersson. När Andersson avgav vallöftet var hon ekonomisk-politisk talesperson för en socialdemokrati i opposition. Nu är hon finansminister i en regering som förbjudit ordet "ambition" och "vision" i regeringskansliets lokaler. 

 

Det går dock inte att komma ifrån att Magdalena Andersson lovade en järnväg. Vad det löftet var värt återstår att se nästa år då regeringen sätter ner foten. Det finns fortfarande tid att ta Trafikverket i örat och ändra i myndighetens förslag. 

 

Ett löfte är ett löfte är en hederssak. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER