Alexandra Mezher, 22, mördades på jobbet. Foto: Privat
Alexandra Mezher, 22, mördades på jobbet. Foto: Privat
Foto: Henrik Jansson
 Foto: Henrik Jansson
Foto: Henrik Jansson
 Foto: Henrik Jansson

Larmet: Det kommer hända något allvarligt

Publicerad

Alexandra Mezher, 22, jobbade natten ensam på HVB-hemmet i Mölndal då hon i måndags morse överfölls och knivskars till döds.

Nu kan GT avslöja att personalen redan för ett år sedan varnade för brister som underbemanning och ensamarbete.

– Hittills har inget allvarligt inträffat, men det kommer det att göra, larmade en behandlingsassistent och menade att hon talade också för resten av personalen.

Men företagsledningen uppger att de inte hört några klagomål.

Det var i december 2014 som en behandlingsassistent vid det nystartade HVB-hemmet i Mölndal ringde Institutionen för vård och omsorg, IVO, och slog larm om problem på boendet där Alexandra Mezher dödades i måndags.

Hon sa sig tala också för övrig personal då hon klagade på att de var extremt underbemannade och uppgav att de ofta arbetade ensamma.

"Hittills har inget allvarligt inträffat, men det kommer det att göra", sa behandlingsassistenten enligt anteckningar som GT begärt ut från IVO.

"Personalen har pratat med ledningen massor av gånger, men det hjälper inte. Ledningen lyssnar inte", uppgav den anställde för myndigheten som redan tre veckor efteråt gjorde en oanmäld inspektion av boendet i Mölndal.

"Alla grät"

IVO har inte till uppgift att granska personalens villkor, men i rapporten från inspektionen så finns ändå flera uppgifter som rör arbetssituationen för de anställda på boendet vid den tiden.

"Personalstyrkan hade minskats med en tjänst sedan boendet startade sin verksamhet i september 2014, vilket bland annat hade inneburit mer ensamarbete", går att läsa i rapporten.

"Det hade främst handlat om klagomål om ensamarbete och enligt personalen fanns det för få anställda i verksamheten."

Men IVO som granskar verksamheten ur barnens perspektiv fann inga brister.

– Vi fann inga brister där. Vi har faktiskt inte funnit några brister alls i verksamheten då vi varit där tre gånger, säger Annelie Andersson, inspektör vid IVO som var med vid tillsynen.

När IVO återkom till HVB-hemmet för en inspektion i oktober förra året nämns bara barnens villkor, men som GT kunde berätta tidigare i dag uppger en anställd som arbetar vid boendet nu att frågan om ensamarbetet nattetid varit uppe till diskussion med ledningen flera gånger i närtid. Personen som kräver att få vara anonym har berättat att frågan även nämndes under det krismöte som genomfördes på arbetsplatsen under måndagen.

– Alla grät och någon sa att det var detta vi hade sagt tidigare, att ingen skulle jobba själv, berättar den anonyme anställde vid boendet.

Alexandra Mezher hade arbetat ett nattpass själv på boendet och skulle snart bytas av på morgonen då hon överfölls och skars till döds.

"Känner inte till detaljerna"

Men företagsledningens representant Staffan Alexandersson förnekar all kännedom om kritik mot ensamarbetet - såväl nu som tidigare.

– Det var ingenting jag hörde, säger Staffan Alexandersson.

– Jag känner inte till detaljerna, varken kring scheman eller diskussionerna som förekommit där.

Men om personalen önskar att jobba minst två, bör inte ni som arbetsgivare ta det i beaktande?

– Den diskussionen blir verkligen aktuell nu. Vi har sagt att vi ska tag i den. Sedan vet inte vi hur mycket diskussionen har förekommit tidigare.

 

GT har upprepade gånger sökt det aktuella HVB-hemmet för en kommentar om anmälan till IVO.

Daniel Olsson
Daniel Olsson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida