GLADA. Ägarna Gökhan Özkan och Murat Ersöz är glada över att deras pizzeria Sannegårdens har blivit utsedd till Sveriges bästa. Foto: Robin AronGLADA. Ägarna Gökhan Özkan och Murat Ersöz är glada över att deras pizzeria Sannegårdens har blivit utsedd till Sveriges bästa. Foto: Robin Aron
GLADA. Ägarna Gökhan Özkan och Murat Ersöz är glada över att deras pizzeria Sannegårdens har blivit utsedd till Sveriges bästa. Foto: Robin Aron
Pizzakonster på hög nivå. Foto: Robin AronPizzakonster på hög nivå. Foto: Robin Aron
Pizzakonster på hög nivå. Foto: Robin Aron
STAMGäST. Dennis Gustafsson är en av Sannegårdens Pizzerias stamgäster. Han äter på pizzerian ungefär fem dagar i veckan. Foto: Robin AronSTAMGäST. Dennis Gustafsson är en av Sannegårdens Pizzerias stamgäster. Han äter på pizzerian ungefär fem dagar i veckan. Foto: Robin Aron
STAMGäST. Dennis Gustafsson är en av Sannegårdens Pizzerias stamgäster. Han äter på pizzerian ungefär fem dagar i veckan. Foto: Robin Aron

Landets bästa pizzeria ligger – på Hisingen

Publicerad

GÖTEBORG. Att bre tomatsås, skära kebabkött och slänga på ost är något som personalen på Sannegårdens Pizzeria är bra på.

Efter fyra pris som "Göteborgs bästa pizzeria" på fem år – är de nu bäst i Sverige!

– I mina ögon är det här det största man kan vinna, säger ägaren Murat Ersöz, 40.

I fredags korade Onlinepizza årets vinnare i kategorin "Sveriges bästa pizzeria". Resultatet baseras på totalt fem miljoner beställningar - närmare 30 000 omdömen av 500 000 kunder. Av 1 200 deltagande pizzerior var det Sannegårdens på Hisingen som tog hem förstaplatsen. Något som ägarna Gökhan Özkan, 32, och Murat Ersöz anser beror på kvalitén.

- Det är bemötandet mot kunderna och våra äkta råvaror som gör att vi vinner, säger Murat Ersöz.

De är sju stycken arbetare som springer omkring i köket. Några snurrar degen, några skär köttet och några toppar pizzorna. Men i kassan är det alltid samma personal som står.

”Vinnande koncept”

- Vi tror att det är ett vinnande koncept. Vi har många stamgäster som kommer hit och de vill veta vad de får. De vill ha samma bemötande ansikte varje gång de kommer in och de vill ha samma pizzabagare. Då vet de vilken service och vilken mat de får, säger Murat Ersöz.

Dennis Gustafsson, 23, är en av stamgästerna på Sannegården. Han kommer dit ungefär fem dagar per vecka och blir aldrig missnöjd.

- Varenda gång jag äter ute går jag hit och jag blir aldrig besviken. Det blir inte fel när man beställer, det är bra service och god mat, säger han.

Alla hjälps åt

Ett av kriterierna i tävlingen är "Snabbast leverans" och det är något som Sannegården trycker hårt på. Varenda dag gör de 700-800 pizzor till sina gäster. Ingen i personalen är utsedd diskare eller pizzabagare. Alla kan allt och alla hjälps åt.

- Vi är släkt nästan allihop och vill samma sak. Det är det här vi lever för och alla jobbar med kärlek från hjärtat, säger Murat Ersöz.

Kebabpizzan och många specialpizzor är de som säljer mest och så är det Heffas Special då.

- Det är vår "bakispizza" med allt möjligt på. Den säljer vi jättemycket av på helgerna, speciellt på dagtid, säger Gökhan Özkan.

Planer på att utöka

Efter vinsten tänker ägarna fortsätta jobba med samma service och kvalitet som de gjort tidigare. De har nu även planer på att utöka verksamheten och flytta till större lokaler då efterfrågan är stor.

- Tack vare marknadsföring och utmärkelser har fler och fler börjat hitta hit. Även butiker har börjat efterfråga våra varor, så snart räcker inte våra ytor här till, säger Murat Ersöz med ett skratt.

Evelina Lindfors
Evelina Lindfors

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER