Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Ronny Johannesson
Bilden är tagen i ett annat sammanhang.  Foto: Ronny Johannesson

Läkaren sa att flickan var frisk – hade cancer

Publicerad

 Den 13-åriga flickan hade hosta, feber och svettningar under flera månader. När hon sökte hjälp på en akutmottagning i Västsverige ska läkaren ha sagt att hon var frisk.

Två dagar senare blev läget sämre och hon fick föras akut till Drottning Silvias barnssjukhus i Göteborg.

Då fick familjen veta att flickan hade lymfkörtelcancer.

Under förra hösten blev den 13-åriga flickan sjuk. Enligt en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, handlade det om hosta, andnöd, feber, trötthet och nattliga svettningar.

Hennes föräldrar tog med sin dotter till den vårdcentralen på en ort i Västsvenska flera gånger. På vårdcentralen skrev de ut totalt två penicillinkurer, men flickan blev inte bättre. Föräldrarna ville att läkarna skulle fortsätta utreda dotterns tillstånd och efterfrågade bland annat en lungröntgen. Men något sådant blev inte aktuellt, skriver föräldrarna i den anmälan som lämnats in till IVO.

Läkaren sa att flickan var frisk

När flickan blev ännu sämre i början av 2014 valde föräldrarna att ta med 13-åringen till akutmottagning på ett sjukhus i Västsverige. Föräldrarna berättade om alla symptom och frågade återigen om en lungröntgen. Men enligt IVO-anmälan ska läkaren inte ha tagit situationen på allvar. Han ska i stället ha sagt att flickan var frisk, men att hon kanske hade någon form av virussjukdom.

Två dagar senare blev flickans tillstånd ännu sämre. Efter ytterligare ett sjukhusbesök, denna gång på barnmottagningen i Halmstad, togs föräldrarnas vädjan om en lungröntgen på allvar. Denna ska enligt anmälan till IVO ha visat symtom på en allvarlig sjukdom.

Hade cancer

Man valde därför att köra flickan med ambulans i ilfart till Drottning Silvias barnssjukhus i Göteborg. Här konstaterades det att hon hade lymfkörtelcancer.

Föräldrarna har anmält händelsen till IVO. I anmälan skriver de att de är kritiska till hur läkaren på akutmottagningen, som de besökte först, hanterade situationen. De anser att han skulle ha gjort en noggrannare undersökning och remitterat deras dotter vidare. De undrar även om vårdtiden och riskerna hade kunnat minskas om diagnosen fastställts tidigare.

Sandra Divinyi
Sandra Divinyi

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER