Kvinnan fördes akut till sjukhus efter att ha blivit påkörd av en buss. Foto: David Hårseth/Dagsmedia.se
Kvinnan fördes akut till sjukhus efter att ha blivit påkörd av en buss. Foto: David Hårseth/Dagsmedia.se
Olyckan inträffade i Grums. Foto: Googlemaps
Olyckan inträffade i Grums. Foto: Googlemaps

Kvinna påkörd av buss

Publicerad

En äldre kvinna har blivit påkörd av en buss i Grums på fredagseftermiddagen.

Olyckan verkade initialt vara allvarlig.

– Det är svårt att få kontakt med henne, säger Tommy Lindh, presstalesman på polisen i Värmland.

Kvinnan fördes till Centralsjukhuset i Karlstad med ett troligt benbrott.

Larmet om den påkörda äldre kvinnan i centrala Grums kom till polisen 15.26 på fredagseftermiddagen.

Bussen var i linjetrafik och var på väg till Karlstad.

– Den äldre damen ska ha gått in i bussen som stod i princip stilla, säger Jörgen Kalitzki, kommunikatör på Värmlandstrafik.

Initialt verkade det som att olyckan kunde vara allvarlig.

– Det är svårt att få kontakt med henne, säger Tommy Lindh, presstalesman på polisen i Värmland.

Förd till sjukhus i Karlstad

Ambulans och polis var på plats.

Kvinnan fördes med ambulans till Centralsjukhuset i Karlstad.

– Det lät allvarligt från början, säger Stefan Sundberg, vakthavande befäl vid polisen i Värmland.

Kvinnan uppges senare vara lindrigt skadad och förs till sjukhuset för kontroll.

Enligt Värmlandstrafiks Facebooksida har kvinnan brutit ett ben.

Bussen kördes av ett entreprenörsföretag som har tagit hand om chauffören efter olyckan.

– Det är aldrig trevligt när något sådant här händer och han har tagits om hand, säger Jörgen Kalitzki, kommunikatör på Värmlandstrafik.

Passagerarna i bussen fick åka vidare i en annan buss.

Följ GT på Facebook och Twitter för de senaste västsvenska nyheterna.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida