28-åriga Vanessa från Bulgarien satt utanför butiken när butikschefen ska ha kommit ut och hällt vatten över henne.s Foto: Lennart Rehnman
28-åriga Vanessa från Bulgarien satt utanför butiken när butikschefen ska ha kommit ut och hällt vatten över henne.s Foto: Lennart Rehnman

Kunden: Chef hällde vatten över en tiggare

Publicerad

En kvinna satt på gatan utanför en matbutik i Göteborg. Då gick butikschefen ut och hällde vatten över henne.

Avsiktligt, menar Per Adolfsson som såg händelsen.

Fönsterrengöring, hävdar butikschefen som planerar att anmäla Adolfsson för förtal.

– Jag är den förste att beklaga om någon har fått vatten på sig. Men att jag skulle ha hällt vatten över någon avsiktligt är helt sanslöst, säger butikschefen till GT.

– Det var inte en olyckshändelse, säger 28-åriga Vanessa från Bulgarien.

Vanessa som fick vattnet över sig är uppriven efteråt.

– Jag vill inte polisanmäla men det är inte första gången det händer. Han gjorde detta i går med, säger hon till GT:s reporter Lasse Råde.

Flera människor blev vittne till händelsen.

"Butikschefen klev precis ut och hällde en spann vatten över kvinnan som satt på gatan utanför och tiggde".

Det skrev Per Adolfsson på Facebook efter ett besök i en matbutik i Göteborg.

Hatstorm mot butiken

Inlägget har delats hundratals gånger i sociala medier och skapat en hatstorm mot butiken.

Adolfsson, som är chefredaktör på tidningen Skriva, menar att butikschefens förklaring var att han tvättade butikens fönster. Men kvinnan var helt blöt och butikschefen ska ha hällt vatten över henne flera gånger.

– Han gick ut och hällde demonstrativt vatten mot fönstret där hon satt så att det stänkte över hela henne. Han var väldigt aggressiv och sa åt oss att gå därifrån. Man blir nästan mållös, säger Adolfsson till GT.

"Är helt sanslöst"

Butikskedjan har blivit nerringd efter inlägget och flera personer riktar hård kritik mot den ansvarige chefen. Själv hävdar han att allt är ett missförstånd.

– Jag är chockad och blir jätteledsen över det här. Jag är den förste att beklaga om någon har fått vatten på sig. Men att jag skulle ha hällt vatten över någon avsiktligt är helt sanslöst, säger chefen till GT.

Överväger att anmäla

Enligt chefen var han ute och tvättade butikens fönster, något han gör varje år när solen börjar komma fram. Chefen menar att anklagelserna är helt falska och han planerar att anmäla Adolfsson för förtal.

– Jag ska överväga om jag ska gå vidare och göra en förtalsanmälan.

Men varför tror du att han skriver att du hällde vatten över kvinnan?

– Jag vet inte. Jag hade en ruta kvar som jag gjorde rent. Sedan gick jag in och fortsatte med mina göromål. Jag uppfattade inte alls situationen som den här personen gjorde. Jag hade ingen avsikt att blöta ner någon, säger chefen.

Hur ser du på att människor tigger utanför butiken?

– Vi har tiggare och jag ser inget problem med det. Vi äger inte den marken och har inget att säga till om.

Per Adolfsson har inget emot att bli anmäld för förtal.

– Det vore väldigt skojigt om han gjorde det. Vi är flera vittnen som såg det här, säger Adolfsson till GT.

"Butikschefen var aggressiv och gapig"

Lilian Pekkari driver en butik på andra sidan gatan. Hon är väl bekant med den tiggande kvinnan och blev vittne till händelsen.

– Hon grät och butikschefen var aggressiv och gapig. Det har hänt saker tidigare också. Det är en sådan rå stämning och ett sådant människoförakt, säger hon till GT.

Hon hjälpte kvinnan att torka av det blöta, kramade om henne och gav henne något varmt att ta på sig.

– Vi är människor allihop, säger Lilian Pekkari.

Johanna Lihagen bor i närheten. När hon hörde talas om händelsen på sociala medier gick hon ner för att visa sin sympati för tiggerskan som hon brukar skänka pengar.

– Jag kommer aldrig handla i den här butiken mer, säger hon till GT:s reporter Lasse Råde.

 

Rättelse: I en tidigare version av denna artikel stod det att den 28-åriga kvinnan från Bulgarien heter Valessa. Det var felaktigt, rätt namn är Vanessa.

Joakim Magnå
Joakim Magnå

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag