109 000 besökare såg Lars Wallins klänningar på Waldemarsudde. Foto: Lasse Edelholm
109 000 besökare såg Lars Wallins klänningar på Waldemarsudde. Foto: Lasse Edelholm

Visa kläderna också!

Publicerad

Modeskaparen Wallin kommer till Röhsska i kväll, men museet missade succé­utställningen med hans kläder.

I kväll kommer modeskaparen Lars Wallin till Röhsska museets föreläsningsserie för att prata mode och visa bilder från sin karriär. Det blir intressant, Wallin är ett stort namn i Modesverige och hans kläder syns både i schlagerfestivalen och på Nobelfester.

Och han drar folk. När Waldemarsudde utanför Stockholm visade en stor utställning med hans kläder förra året kom 109 000 besökare på bara fyra månader! Utställningen drar nu vidare till regionmuseet i Kristianstad i sommar och sen vidare till Västerås konst­museum i höst.

Två konstmuseer och ett regionmuseum i Sverige väljer alltså att visa en utställning med kläder av en av Sveriges största modeskapare. Men Röhsska museet i Göteborg, Sveriges enda designmuseum som dessutom inriktar sig på att bli ett modemuseum, finns inte på banan trots att man haft chansen att ta hit en självskriven publikdragare. Istället gör man om delar av huset till barn­bibliotek, bjuder på jazzkonsert, har fest med prova på-dans, firar kanelbullen...

Det kokar av olika idéer för att locka folk till museet, men var finns utställningarna som drar besökare med hjälp av kärnverksamheten? Här har inte funnits någon publik­dragare sedan Kaffe Fassett visade sina lapptäcken, stickade tröjor och broderier - för nio år sedan.

 

En utställning som Wallins Fashion stories kostar pengar, men genererar också pengar. Fassett-utställningen kostade en halv miljon att göra, men drog över 60 000 besökare och gick med vinst.

Nu drar debatten i gång igen om ett Formmuseum i Stockholm. Det är inte genom att förvandlas till ett allmänt kulturhus utan genom att vara en kreativ samlingsplats för mode och design som Röhsska kan finnas med i det samtalet.

Ingrid Norrman
Ingrid Norrman

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag