Christian Zacharias spelade piano och dirigerade med Göteborgs symfoniker ­under After Work på Konserthuset i går kväll. Foto: Måns Pär Fogelberg
Christian Zacharias spelade piano och dirigerade med Göteborgs symfoniker ­under After Work på Konserthuset i går kväll. Foto: Måns Pär Fogelberg

Test: Kultur är både musik, mat och prat

Publicerad

After work | Konserthuset

 

Göteborgs symfoniker har fått sin hederstitel av riksdagen. Men vilken?

Svar: Sveriges nationalorkester, så klart. Det vet de flesta göteborgare.

Bra, ni hade kunnat åtminstone en fråga när också Göteborgs konserthus i går kväll hakade på pubtrenden med frågesporter.

 

All kultur söker bredda sin publik för att nå ut till fler än frälsta stamkunder. Krogar har länge förstått att fylla lokalerna med after work och quiz­aftnar. Några talteatrar har också följt efter.

- Det är till och med ett uppdrag från politikerna som vi fått, att hitta nya grupper besökare, förklarar Måns Pär Fogelberg, ansvarig för publikkontakter hos symfonikerna. Vilket skulle kunna tolkas som en order att bara spela alternativ till den traditionella symfoni­musiken.

Jodå, det försöker också regionägda symfonikerna med, under snart många säsonger har man kört en serie med jazzmusik.

 

Men den vanliga konserthuspubliken är konservativ och inte helt lätt att vidga. Den vill helst höra bekant musik av de gamla mästarna. Sedan går de trogna besökarna hem. Tysta, förhoppningsvis nöjda, men hungriga på mer.

Alltså började konserthuset med litet mat efter musiken, på sina speciella after-workkvällar. Kombinationen har lockat nya grupper, och även i lägre åldrar. Mellan 300 och 700 har kommit varje gång. Men efteråt gick också de hem, kanske nöjda med musiken, mera mätta, men fortfarande tysta. Något fattades ändå.

 

I går kväll skedde premiären för frågesport efter konserten. Och där stod vi och grubblade över frågan på musik­exemplet "kända toner som tonsättaren själv dirigerade i Göteborg" när en röst spontant blandade sig i: "men det var ju vårt paradnummer på Neeme Järvis tid, Sibelius andra symfoni". Björn Bohlin, oboist, var en av de orkestermusiker som minglade i publiken och tjuvhälpte med svaren.

 

Bingo! Så kom också de spontana samtalen i gång. Tystnaden bröts. Vi behöver någon att dela kulturupplevelserna med efteråt. Konserthuset har fattat och lovar genast nya frågesporter till nästa säsong.

Karl Henrik Sax
Karl Henrik Sax

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida
WANLOO

Årets alla Wanloo-serier

– Klicka här.