CHEF. Museichefen på Röhsska, Ted Hesselbom. Foto: JULIA PERSSON
CHEF. Museichefen på Röhsska, Ted Hesselbom. Foto: JULIA PERSSON

Röhsska-chefen tog fondpengar till resor

Publicerad

I går avslöjade GT-kulturen hur Röhsska museets fonder regelvidrigt använts till inköp av verktyg och sexleksaker, personalens julluncher och skadedjurs­sanering.

Men museichefen Ted Hesselbom har, visar vår fortsatta granskning, även använt inköpsfonderna för sina resor, bland annat till den egna bostaden i Stockholm där han är mantalsskriven.

Röhsska-chefen Ted Hesselbom är förtjust i att delta vid olika events och mässor och det ligger väl i linje med Röhsska museets allt starkare fokusering på mode, glitter och glamour. En inriktning som försvaras av Björn Sandmark, chef för stadens kulturförvaltning. Men pengar för resor, logi och avgifter räcker inte till. I stället har man ofta använt Röhsskas fonder på ett tvivelaktigt sätt som kassako.

Mässan i Milano, världens största designmässa, verkar vara Hesselboms absoluta favorit. Varje vår visar museet en utställning "Västra Götaland goes Milano goes Röhsska" med föremål direkt hämtade från möbelmässan.

Självklart måste museichefen åka dit för att orientera sig och knyta kontakter. Men vem skall betala hans räkning som 2010 gick på totalt 26 620 kronor? På de flesta museer skulle kostnaden ligga i utställningsbudgeten, men inte på Röhsska där man utnyttjar den fond som för tillfället har pengar över.

 

Och det är något märkligt med Hesselboms räkningar från det femstjärniga hotellet Pierre Milano. Museichefen bokade nämligen två rum till sig själv 19-22 april. De två räkningarna, en på 5 152 kronor och en på 5 163 kronor, fick K K:son Marks fond stå för. Fonden får dessutom endast användas för inköp till samlingarna.

Tåget mellan Göteborg och Stockholm har ofta museichefen som passagerare, särskilt gäller det över helgerna. Aning märkligt kan tyckas om man inte känner till att Hesselbom har en bostad i Stockholm och är mantalsskriven där. Men pengarna för resorna har tagits från Röhsskas fondmedel.

Någon gång kan det stå en text på fakturan som besök på Nationalmuseum, Svensk Form, eller inköp på något ­galleri. Det är ändå lätt att tänka att resan hem till bostaden är det primära skälet.

Inte heller resorna hem till Stockholm över midsommar betalas ur egen ficka. Som förklaring till att K K:son Marks inköpsfond finansierat resan 2010 skriver Hesselbom: "Konstfack/Gustavsberg". Med tanke på att de flesta människor är lediga inte bara på midsommar­afton utan också på midsommar­dagen och söndagen, visar det på en osedvanlig ambition och arbetslust.

 

Alla anställda, också chefer, har rätt till semester; man behöver inte vara anträffbar eller tillgänglig och man kan resa vart man vill. 2009 tog Ted Hesselbom semester ett par veckor i mitten av juli. Tidigt på morgonen fredagen den 10 juli tog han en taxi till Landvetter och steg på ett plan till Paris där han också har en lägenhet. Den 19 juli återvände han till Göteborg och tog en taxi till sin bostad i centrala stan.

Inga konstigheter med det, kan man tycka om det inte vore för att räkningen för semesterresan på 5 194 kronor skickades till Inköpsfonden. Ett tvivelaktigt sätt att utnyttja donationspengar som överlämnades till museet för att öka samlingarna.

Ted Hesselbom är även intresserad av tryckta alster. 100 exemplar av boken "19 samtal om vår samtid" köptes in för 15 000 kronor, pengar som var öronmärkta för forskning och nyförvärv av konstföremål.

Boken är varken ett konstverk eller en forskningsrapport däremot är Hesselbom en av dem som intervjuas i boken. För den som är intresserad finns det gott om dem kvar i musei­butiken.

Under en resa till Paris köpte Ted Hesselbom även gaytidningen Butt Magazine. Den lär nu finnas i museets samlingar eftersom de 190 kronor tidningen kostade betalades ur J K:son Marks inköpsfond.

Margita Björklund

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida
WANLOO

Årets alla Wanloo-serier

– Klicka här.